1. محمدی زاده و احمدآبادی(۱۳۸۷)در بررسی خود به منظور مطالعه هم وقوعی رفتار های پرخطر در بین نوجوانان دبیرستا ن های شهر تهران ۸۰۷ دانش آموز را با مقیاس خطرپذیری نوجوانان مورد بررسی قرار دادند . نتایج بررسی نشان داد اولا بین تمامی رفتارهای پرخطر (رانندگی خطرناک، الکل، سیگار، موادمخدر، خشونت و خطرپذیری جنسی) رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد، ثانیاًً، الکل، مواد مخدر و داروهای روان گردان ورفتارها ی پرخطرجنسی به همراه جنسیت پسر و درآمد پایین خانواده، بی ش ترین واریانس خطرپذیری را در نوجوانان تبین می‌کند.

      1. محمدی ترک آباد (۱۳۸۷) پژوهشی با عنوان بررسی مقایسه رابطه بین باورهای غیرمنطقی و هوش هیجانی در نوجوانان پسر معارض با قانون و عادی شهر یزد، انجام داد. روش تحقیق به دلیل عدم دستکاری متغیرها از نوع علی مقایسه‌ای است. برای این پژوهش تعداد ۷۰ نفر از نوجوانان پسر معارض با قانون مستقر در کانون اصلاح و تربیت شهر یزد با شیوه نمونه‌گیری هدفمند و معادل با جامعه آماری انتخاب گردیدند و برای گروه مقایسه تعداد ۷۰ نفر از دانش آموزان مقطع دبیرستان که از لحاظ سن با نوجوانان معارض با قانون همتاسازی شدند به طور هدفمند و به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب گردیدند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، بین نمرات باورهای غیرمنطقی و هوش هیجانی نوجوانان معارض با قانون رابطه معناداری وجود ندارد. ولی همین رابطه در گروه عادی معنادار است. بین باورهای غیرمنطقی در نوجوانان معارض با قانون و عادی تفاوت وجود دارد همچنین بین نوجوانان معارض با قانون و عادی در ۴ خرده مقیاس باورهای غیرمنطقی ( انتظارات بیش از حد از خود، واکنش همراه با ناکامی، بی‌مسئولیتی هیجانی و وابستگی) تفاوتمعنادار بود. بین نمرات باورهای غیرمنطقی با افکار منفی ورفتار پرخطر نوجوانان معارض با قانون رابطه معناداری وجود دارد. بین نوجوانان معارض با قانون و عادی از نظر ویژگی‌های دموگرافیک تفاوت معنادار بود یعنی نوجوانان معارض با قانون از نظر تحصیلات ، شغل و تحصیلات والدین در سطح پایین تری هستند.

    1. در پژوهش سلیمانی نیا(۱۳۸۴) نشان داد که شایع ترین رفتارهای پر خطر در میان نوجوانان ، مصرف الکل و پس از آن به ترتیب مصرف سیگار ، رفتار جنسی ناایمن، خشونت، مصرف مواد و اقدام به خودکشی بود. تفاوت میان پسران و دختران در معقوله های مصرف مواد، سیگار و الکل معنادار بود.

    1. قاسمی(۱۳۷۳) رابطه بین تفکر غیر منطقی با افسردگی را در بین دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که بین طرز تفکر و افسردگی ارتباط وجود دارد.گروهی که دارای تفکر غیر منطقی بودند ،میانگین نمره افسردگی آن ها به طور معنی داری از میانگین نمره افسردگی گروهی که دارای طرز تفکر منطقی بودند بیشتر بود.که این درنهایت با افزایش رفتارهای پرخطر در این دانش آموزان ارتباط معنا داری دارد.

    1. گرمارودیوهمکاراندرسال ۱۳۸۸ تحقیقیتحتعنوانعاداتپرخطردانشآموزانشهرتهرانانجامدادند. مطالعه ای،باهدفتعیینمیزانرفتارهایبهداشتیپرخطردانشآموزانمقطعمتوسطهدردانشآموزانشهرتهران،طراحیواجرا شد.اینمطالعهازنوعمقطعی،باحجمنمونه۲۴۰۰نفرونحوهنمونهگیریتصادفیچندمرحلهایانجامشد. جمعیتموردمطالعهدانشآموزانمقطعمتوسطهمدارسدولتیشهرتهرانبودند. باتوجهبهمیزانقابلتوجهرفتارهایپرخطربهداشتیدردانشآموزانموردمطالعه،بازنگریجامع،طراحیواجرایبرنامههایآموزشسلامتازطریقآموزشوپرورش،کتبدرسی،مراکزآموزشی،رسانههایگروهیونظامبهداشتیکشوروارائهخدماتبهداشتیخاصنوجوانانبااستفادهازکارکنانبهداشتیالزامیبهنظرمیرسد.

    1. سلمانیوهمکاراندرسال۱۳۹۳پژوهشیتحتعنوانبررسینقشصفاتشخصیتی(وظیفهشناسی،سازگاریو ‌هیجان‌خواهی)دررفتارهایپرخطرانجامدادند. هدفپژوهشحاضر،بررسینقشصفاتشخصیتیوظیفهشناسی،سازگاریوهیجانخواهیدررفتارهایپرخطربود.۱۲۰ نفر(۷۰ پسر )ازشرکتکنندگانبهصورتداوطلبانهانتخابشدند. نتایجپژوهشنشاندادکهبینهیجانخواهیورفتارهایپرخطررابطهمثبتمعناداروبینسازگاریووظیفهشناسیورفتارهایپ رخطررابطهمنفیمعناداروجوددارد . تحلیلرگرسیونگامبهگامنشاندادکهابعادشخصیتیسازگاریووظیفهشناسیپیشبینیکنندهمعناداررفتارهایپرخطرهستندوازبینابعادهیجانخواهی،مؤلفههایبازداریزداییوتجربهجوییرفتارهایپرخطرراپیشبینیمیکنند. علاوه بر این،میانگیننمراتپسراندرمؤلفههایماجراجویی،تجربهجوییوحساسیتبهیکنواختیهیجانخواهیورفتارهایپرخطربیشترازدخترانبود.

    1. بوستانیدرسال ۱۳۹۰ پژوهشیتحتعنوانسرمایهاجتماعیورفتارپرخطر؛نمونهموردمطالعه: دانشآموزاندبیرستانیشهرکرمانانجامدادهاست. کهبهطورکلی،یافتههایاینپژوهش،مبتنیبرحجمنمونه(۵۶۵نفر) باآشکارسازینقشمحوریمولفههایسرمایهاجتماعیدرکاهشبروزرفتارهایپرخطر،چارچوبنظریپژوهشراتاییدمی کند. آنجاکهنقشسرمایهانسانیومالیخانواده(تحصیلاتوالدینودرآمدخانواده) دربروزرفتارهایپرخطرکمرنگشدهوگاهبهآندامنمیزند،مولفههایسرمایهاجتماعیقویترظاهرشدهونقشبازدارندهایفامیکند.

    1. پژوهشاحمدیوابراهیمی(۱۳۹۱)باعنوان”بررسیعواملاجتماعیمرتبطبانگرشدخترانبهرفتارهایبزهکارانهمطالعهموردیشهرگرگان “ازمعدودپژوهشهابامحوریتنگرشبهبزهکاریاستکهبهبررسیعواملاجتماعیمرتبطبانگرشدخترانبهرفتارهایبزهکارانهدرشهرگرگانپرداختهاست. اینپژوهشبانمونهایبهحجم ۳۸۲ دختر۱۴ تا ۱۸سالهیاکنشهرستانگرگانشدهویافتههایآنبیانمیداردکهمهمترینمتغیردرپیشبینیوتبییننگرشدخترانبهبزهکاری،متغیروابستگیبهدوستانبودهاست .

  1. هدفپژوهشرشیدیوهمکاران (۱۳۸۹) تعییننقشباورهایغیرمنطقیبرسلامترواندانشآموزاندختردورهمتوسطهبودهاست. جامعهموردمطالعه،همهدانشآموزاندختردورهمتوسطهشهرتهراندرسالتحصیلی ۱۳۸۷ بودند. نمونهپژوهش ۳۶۰ نفربااستفادهازشیوهنمونهگیریتصادفیچندمرحلهایتعیینشد. نتایجتحلیلدادهها،فرضیههایپژوهشراتاییدکردندبدینمعناکه: ۱) ۵۰ درصدازدانشآموزاندورهمتوسطهدارایباورمنطقی، ۵/۱۰ درصددرحدمتوسط–یعنیبینباورمنطقیوغیرمنطقیدرنوسانهستند–و ۵/۳۹ درصدازدانشآموزاندارایباورغیرمنطقیهستند. ۲) بینمولفههایسلامترواندانشآموزانتفاوتمعنیداریوجوددارد. بالاترینرتبهمربوطبه «افسردگی»وپایینترینرتبهمربوطبه «نشانههایبدنی»است. ۳) ازروینمراتباورهایغیرمنطقیمیتواناختلالدرسلامترواندانشآموزانراپیشبینیکرد.

۲-۲۳- تحقیقات انجام شده در خارج

    1. در مطالعه طولی که توسط هاردن وکوئین و تاکر (۲۰۱۲) با نمونه ای به حجم ۷۶۷۵ کودک و نوجوان در سن ۱۰-۱۱ و ۱۶-۱۷ انجام شد نشان داد که هیجان خواهی با افزایش گرایش به بزهکاری همراه است ، وپژوهش درباب تغییر شخصیت نشان می‌دهد که سطح متوسط هیجان خواهی در دوران کودکی در بزرگسالی افزایش می‌یابد . علاوه براین تجزیه و تحلیل ژنتیکی رفتاری که بر روی ۲۵۶۲ جفت خواهر وبرادرانجام شد نشان دادکه بیش از ۸۰٪ تفاوت های فردی در تغییر هر دو سطح اولیه از هیجان خواهی و تغییر در هیجان خواهی در دوران بلوغ تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است . در نهایت، این افزایش ژنتیکی در هیجان خواهی مهم ترین پیش‌بینی کننده افزایش بزهکاری بودند، در حالی که مسیرهای زیست محیطی بین هیجان خواهی و بزهکاری از نظر آماری معنی دار نبود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت