پایان نامه -تحقیق-مقاله – اهمیت و ضرورت پژوهش – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
برخی نظریهپردازان معتقدند که یکی از رازهای موفقیت انسانها برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است به میزانی که انسان بتواند در تعاملات اجتماعی خود با دیگران، ارتباطی مؤثر و سازنده برقرار نماید، به همان میزان بر ضریب موفقیت خود افزوده است. شاید بتوان گفت یکی از راهکارهای اساسی و مهم برای رسیدن به خوشبختی را برقراری ارتباط مؤثر دانست. متخصصان علوم رفتاری دریافتهاند که یکی از نیازهای اساسی انسان نیاز به محبت، عاطفه، توجه و مهربانی است. بر همین مبنا انسان به طور غریزی جهت ارضای این نیاز طبیعی تمایل به ارتباط با دیگران دارد و دوستی و برقراری ارتباط با همنوعان حد اعلای آن میباشد. برقراری ارتباط دوستانه با دیگران دارای کارکردهای مفیدی است (مختاری دوست، ۱۳۸۶).
تغییر، ثابتترین رکن جوامع انسانی است. امکانات و شرایط اجتماعی نیز متناسب با این تغییرات متحول میشوند. هر تغییری در پی نیازی می آید و نیازها نیز در پی تغییرات متحول شده و انسان را در مقابل نیازهای دیگری قرار می دهند. این تغییر و تحولات روندی متعادل و متکامل را در پیش می گیرند به نحوی که انسان حاضر، متأثر از تغییر و تحولات اجتماعی، به انسانی بدل شده است که بدون شک نیازهای او، به ویژه نیازهای اجتماعی و به تبع آن پارهای از نیازهای فردی بسیار متفاوت از نیازهای انسان چند دهه گذشته است. یکی از معضلات امروز جامعه بشری، عدم تحرک کافی و ضعف روابط اجتماعی است که خلاف فطرت وجود هر انسانی است. فرایند اجتماعی شدن، از مهمترین مؤلفه های رشد و یکی از زیربناییترین محورهای رشد شخصیت است. بیشتر تلاشها و فعالیتهای روزمره انسان به منظور دستیابی به بهزیستی[۱] و رشد و کمال خود و همنوعانش میباشد. برای نیل به این اهداف اولین قدم کسب مهارت ها و کفایتهایی است که او را مستقل میسازد و نیز ارائه رفتارهای مناسب در زمان و وضعیت معین و ایجاد روابط سالم و سازگاری با دیگران بستگی به مهارت ها و کفایتهای اجتماعی او دارد و به همین جهت، بررسی مهارت های ارتباطی و ارزیابی رشد اجتماعی و پذیرش اجتماعی امری ضروریست.
لذا پژوهش حاضر به بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان ابتدایی معتاد به اینترنت و عادی در مدارس ابتدایی منطقه ۵ تهران می پردازد.
اهمیت و ضرورت پژوهش
در بررسیهای صورت گرفته در مدارس و نظام آموزشی، آنچه کمتر مورد اهمیت واقع شده است ، توجه به تأثیر استفاده از اینترنت بر شیوه های مبتنی بر تعاملات اجتماعی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان است . به عنوان مثال تعامل اجتماعی میان اعضاء کلاس در ایجاد شرایطی است که موجب رویارویی دانش آموز با موقعیتهای مختلف و مسئله های متفاوت و به تبع آن، یادگیری نحوه ی یافتن راه حل برای این مسائل میشود. و نیز از آنجا که اینترنت پدیدهای نو در جامعه ما محسوب میشود و هر پدیدهای بنا به ویژگیهای خاص خود و شرایط زمانی کارکرد ها و کژ کارکرد های فراوانی دارد اما مطالعه دقیق در این زمینه یا نبوده و یا اگر هم بوده بسیار ناچیز بوده، و به اراده نظریات صاحب نظران امر و آمار و ارقام مربوط به گسترش استفاده از اینترنت اکتفا شده است . توجه به استفاده از اینترنت و رابطه آن با ویژگیهای شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان موضوعی جدید بوده و کمتر به آن پرداخته شده است. از این رو محقق بر خود فرض دانست تا به بررسی و مقایسه ویژگیهای شخصیتی و تعاملات اجتماعی کودکان معتاد به اینترنت و عادی بپردازد.
آمارها در ایران نشان میدهد که تعداد کاربران اینترنت در کشور در سال ۱۳۸۹ بیش از ۶ میلیون نفر بوده است. به گزارش بخش خبر سایت اخبار فناوری اطلاعات در ایران (۱۳۹۳)، تعداد کاربران اینترنت در چهار سال اخیر ۵/۲ برابر شده است و این تعداد روز به روز در حال افزایش است. این در حالی است که تعداد مطالعات صورت گرفته در این زمینه از تعداد انگشتان دست هم تجاوز نمیکند. بنابرین، لزوم و اهمیت بررسی و پژوهشهای گسترده در این زمینه با مدنظر قرار دادن شیوع روزافزون این فناوری و مشکلات ناشی از آن کاملاً احساس می شود.
با توجه به صدمات و خسارات جبرانناپذیری که پدیده اعتیاد به اینترنت به دنبال دارد و از آن جایی که اقدامات تغییر رفتار در سطح فردی و اجتماعی طولانیمدت و پرهزینه است، به نظر میرسد پیشگیری بهترین رویکرد برای کاهش این گونه رفتارهای تهدیدکننده سلامت در سطح جامعه باشد. از این رو برنامه ها و اهداف آموزشی و پیشگیرانه در رابطه با اعتیاد به اینترنت کودکان و نوجوانان مورد توجه بسیاری از پژوهشگران اجتماعی قرار گرفته است و بدین منظور بسیار حائز اهمیت است که بتوان آنهایی که در معرض بیشترین خطر درگیری در این گونه رفتارها و یا اختلالات هستند را شناسایی نمود.
با وجود آن که نمی توان از نظر دور داشت که استفاده از اینترنت در دنیای امروز یک ضرورت است، اما این ابزار می تواند علاوه بر به کارگیری درست و بجا ، به صورت نادرست و نابجا مورد استفاده قرار گیرد و شرایطی را فراهم آورد که ترک آن مشکلاتی را برای کاربر به وجود آورد. چگونگی استفاده می تواند به ویژگیهای شناختی، عاطفی، هویتی و شخصیتی کاربر مرتبط باشد. مطالعات فراوانی در حوزه اعتیاد به اینترنت در سایر کشورهای جهان صورت گرفته و عوامل بسیاری را نیز در ظهور این اختلال شناسایی کرده اند اما به منظور برنامه ریزی مبتنی بر پژوهش در هر جامعهای، توجه به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی ضروری است. به عبارت دیگر با تکیه بر نتایج مطالعات خارجی نمی توان به کارآمدی مداخلات پیشگیرانه امیدوار بود، لذا پژوهش حاضر به این مهم کمک خواهد کرد.
[جمعه 1401-09-25] [ 10:41:00 ق.ظ ]
|