صفحه اصلی سایت

این صفحه طبق شکل ۳-۱ از قسمت‌های مختلف به شرح زیر تشکیل‌شده است:

    • قسمت مدیریت

    • قسمت پروژه

    • پایگاه اطلاعاتی مهندسی ارزش

  • آموزش فازهای مهندسی ارزش

شکل ‏۳‑۱-صفحه اصلی پورتال

قسمت مدیریت

فقط راهبر و تسهیلگر کارگاه مهندسی ارزش ‌به این قسمت دسترسی دارد و می ­تواند روند کلی کار را در قسمت‌های مختلف کارگاه مهندسی ارزش کنترل کند. راهبر کارگاه مهندسی ارزش در این قسمت می ­تواند موارد زیر را کنترل کند:

      1. مشاهده فایل­های ارسال‌شده توسط اعضا جهت بررسی و قرار دادن فایل­ها برای عموم

    1. مشاهده تعداد بازدیدهای انجام‌گرفته از سایت

    1. ارسال پیامک به اعضای کارگاه مهندسی ارزش جهت اطلاع از زمان­های کارگاه مهندسی ارزش

    1. مشاهده لیست عضویت­های انجام­شده در کارگاه مهندسی ارزش

    1. امکان ارسال ایمیل به اعضای گروه

    1. امکان قرار دادن فایل در گام­های مختلف مهندسی ارزش.

  1. ویرایش اطلاعات و نوشته ­ها در قسمت‌های مختلف گام­های مهندسی ارزش.

قسمت پروژه

در این قسمت مهم‌ترین گام در مهندسی ارزش، کارگاه اصلی پروژه مزرعه دانش انجام ‌می‌گیرد. برای ورود ‌به این قسمت محدودیت ورود وجود دارد و فقط برای اعضای کارگاه مهندسی ارزش پروژه مزرعه دانش امکان دسترسی وجود دارد. (شکل۳-۲)

پس از ورود به قسمت پروژه (شکل۳-۳) این فضا از قسمت‌های اصلی­ پیش مطالعه، کارگاه اصلی، اطلاعات تخصصی، تالار گفتگو و همچنین از قسمت‌های اعضایتیم، اطلاعات پروژه، تصاویر، تاریخ­های مهم، مبانی مطالعه تشکیل‌شده است.

شکل ‏۳‑۲- صفحه ورودی به پروژه

شکل ‏۳‑۳- صفحه اصلی پروژه

قسمت تالار گفتگو

این قسمت جهت تبادل‌نظر و بحث و گفتگو ‌در مورد پروژه توسط اعضای تیم در نظر گرفته‌شده است. اعضای تیم می ­توانند در این قسمت نیز در حین تبادل‌نظر به ارسال فایل به یکدیگر بپردازند. این قسمت یکی از مهم‌ترین فضاها برای کارگاه مهندسی ارزش می‌باشد چون اعضای تیم می‌توانند فقط ‌با اتصال به اینترنت و مراجعه ‌به این قسمت به‌راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند و ‌در مورد موضوعات مختلف مرتبط با پروژه به بحث و گفتگو بپردازند.

قسمت اطلاعات تخصصی

این قسمت به عبارتی بانک اطلاعاتی پروژه می‌باشد. این قسمت به دلیل مشکلات که در کارگاه مهندسی ارزش وجود دارد ایجادشده است اهم این مشکلات عبارتنداز:

غربال اولیه

ایده های ارائه شده در کارگاه مهندسی ارزش باوجود ایده های خوب، بدون آنکه دلیل روشنی برای آن مستند شده باشد، در غربال اولیه ایده­ ها به دور ریخته شده است.

مستندسازی مطالعات انجام‌شده

هرچند گروه تلاش می­ کند که پیشنهادهای نهایی خویش را در تعدادی بسیار انگشت­شمار با ظاهری آراسته و پیراسته، همراه اطلاعات به نسبت مناسبی برای تصمیم ­گیری کارفرما ارائه دهد ولی تمامی تلاش خویش در توسعه و پرورش ایده های نه‌چندان فراوان مانده بر غربال را با بی­نظمی و غفلت از مستندسازی تلف‌‌کرده‌است. لذا تحلیل­هایی که می­توانست در صورت مستند شدن از نتایج بسیار ارزشمند کارگاه محسوب شود و جمع ­بندی نظرات بهترین متخصصان که می ­تواند برای پروژه­ های دیگر نیز سودمند باشد کنار گذاشته می­ شود.

ارائه گزارش‌های کارگاه

گزارش­های کارگاه­ها با استانداردهای بالا تهیه نشده برخی اطلاعات و بخش­های از گزارش مورد غفلت قرارگرفته، در سطح ضعیفی تهیه یا ازقلم‌افتاده است. به‌علاوه بین خاتمه کارگاه و ارائه گزارش نهایی، فاصله زمانی بسیار زیادی مشاهده می­ شود.

بخش اطلاعات پروژه

این بخش توسط راهبر پروژه کنترل می­ شود. در این قسمت رخدادها و اطلاعاتی که مربوط به فازها و گام­های مختلف پروژه ‌می‌باشد توسط راهبر پروژه جهت اطلاع­رسانی به اعضای کارگاه مهندسی ارزش گذارده می­ شود اعضا با مراجعه ‌به این قسمت می ­توانند ‌در مورد روند کاری کارگاه مهندسی ارزش مطلع شوند.

تصاویر

جهت آگاهی هر چه بیشتر اعضای کارگاه مهندسی ارزش به محیط پروژه و آشنایی با ابعاد و همچنین موقعیت پروژه، تصاویر پروژه در این قسمت گذارده می­ شود. تا اعضای کارگاه مهندسی ارزش با مراجعه ‌به این قسمت و مشاهده تصاویر از جهات مختلف نسبت به موضوع موردبحث آگاهی بیشتری کسب نمایند.

بخش اعضای تیم مهندسی ارزش

این قسمت جهت معرفی اعضای تیم مهندسی ارزش ایجادشده است. در این قسمت اعضای تیم می ­توانند با راهبر پروژه و اعضای تیم آشنا شوند. اعضای تیم مهندسی ارزش با رزومه کامل در این قسمت معرفی می­شوند و اعضا می ­توانند با تخصص و حرفه اعضای دیگر آشنا شوند.(Error! Reference source not found.)

شکل ‏۳‑۴- معرفی اعضای تیم مهندسی ارزش

تاریخ‌های مهم

با توجه به اهمیت زمان در کارگاه مهندسی ارزش و اهمیت بحث زمان، برای اطلاع از تاریخ­های برگزاری کارگاه مهندسی ارزش و همچنین تاریخ­های مهم در پروژه، اعضای کارگاه مهندسی ارزش با مراجعه ‌به این قسمت از زمان­های مهم پروژه مطلع می‌شوند.(Error! Reference source not found.)

شکل ‏۳‑۵- صفحه اطلاعات پروژه

مبانی مطالعه

پس از تشکیل تیم مطالعه مهندسی ارزش و تبادل اطلاعات، مبانی مطالعه به عنوان مبنای ادامه کار موردتوافق قرار می­ گیرند. مبانی مطالعه در حقیقت چارچوب کلی کار برای ادامه روند مطالعه مهندسی ارزش ‌می‌باشد. مبانی مطالعه شامل اهداف پروژه، محدوده مطالعه، الزامات کارفرمایی، محدودیت­های مطالعه، مدل هزینه، ذی‌ربطان، معیارهای ارزیابی ‌می‌باشد.(Error! Reference source not found.)

شکل ‏۳‑۶- مبانی مطالعه پروژه مزرعه دانش

فاز پیش مطالعه

برای تحقق شش گام اصلی کارگاه اصلی مهندسی ارزش توسط اعضای تیم مهندسی ارزش در قسمت پیش مطالعه، اطلاعات مربوط به پروژه مزرعه دانش گذارده می­ شود و اعضای تیم می ­توانند آن را دریافت کرده و نظرات خود را ‌در مورد آن ارائه نمایند. همچنین اعضای تیم با توجه به مبانی مطالعه، مزرعه دانش می­­توانند مطالب و اطلاعاتی که به‌پیش برد این مرحله کمک کند را در این قسمت ارسال کرده و سایر اعضا از آن استفاده نمایند. برای بحث ‌در مورد اطلاعات گذارده شده در قسمت پیش مطالعه و تعیین محدوده مطالعه و همچنین تعیین معیارهای ارزیابی،­­ قسمتی عنوان تالار گفتگو وجود دارد که اعضای محترم می ­توانند در این قسمت به بحث ‌در مورد ابعاد مختلف پروژه و به تهیه مدل داده ­ها پرداخته و به اجماع نظر برسند.(Error! Reference source not found.)

شکل ‏۳‑۷- تالار گفتگو پورتال مهندسی ارزش

فاز اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت