پروژه های پژوهشی درباره بررسی رابطه بین ... |
بسیار خوب
خوب
متوسط
ضعیف
خیلی ضعیف
جدول(۳-۲).شکل پرسشنامه
۳-۶-۱-اجزای پرسش نامه
الف)نامه همراه: در این قسمت علاوه بر بیان عنوان پژوهش ،هدف از گردآوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه وضرورت همکاری پاسخ دهنده در تکمیل پرسشنامه توضیح داده شده است ودر پایان از پاسخگو تشکر وقدر دانی شده است
ب)سوالات عمومی:این بخش شامل اطلاعاتی مانندجنسیت،وضعیت تاهل،سن،معدل دوترم گذشته،رشته تحصیلی،مقطع ودانشکده می باشد
ج)سوالات تخصصی:
این بخش شامل ۲۷ سوال است که در دوبخش تقسیم شده است
در ستون سمت راست ۲۷ سوال مربوط به انتظارات دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی آورده شده ودر ستون سمت چپ ۲۷ سوال مربوط به ادراک دانشجویان از کیفیت خدمات آموزشی آورده شده است.
۳-۷-روائی وپایائی پرسشنامه
۳-۷-۱-روائی پرسشنامه
منظور از روائی این است که محتوای ابزار اندازه گیری اطلاعات یا سوالات مندرج در ابزار دقیقا متغیرها وموضوع مورد مطالعه را بسنجد .یعنی اینکه هم داده های جمع آوری شده از طریق ابزار،مازاد بر نیاز پژوهش نباشد وهم اینکه داده های مورد نیاز در رابطه باسنجش متغیر ها در محتوای ابزار حذف نشده باشد(حافظ نیا،۱۳۸۲)برای اطمینان از روائی پرسشنامه استاندارد سرکوال در این تحقیق پژوهشگر ضمن مصاحبه با اساتید واهل فن،از نقطه نظراتی که ارائه گردیده، استفاده نموده است.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
۳-۷-۲ پایائی پرسشنامه:
یکی از روش های محاسبه قابلیت پایائی، ضریب آلفای کرونباخ می باشد این روشی است که در اغلب تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد.آزمون آلفای پایائی آلفای کرونباخ معروف ترین و محبوب ترین آزمون برای اندازه گیری هماهنگی درونی(پایائی)آیتم های یک معیار، مقیاس یا پرسشنامه می باشد.
به عبارت دیگر این آزمون میزان همبستگی پاسخ های جمع آوری شده از طریق پرسش نامه را اندازه می گیرد(گارسون[۹۰]،۲۰۰۲).لذا در این تحقیق برای تعیین میزان پایائی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است.که پایائی آن با ضریب الفای کرونباخ باید به تایید برسد.
در این تحقیق مقدار آلفا ۸۹/۰ است، با توجه به اینکه در پژوهش علوم انسانی ،ضریب آلفای بالاتر از ۷۰/۰ قبول است(آذر ومومنی،۸۳) میتوان پایائی پرسش نامه مذکور را قابل قبول ارزیابی نمود.
٣-۸ روشهای آماری تحلیلدادهها
اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و با توجه به سطح سنجش متغیرهای مورد بررسی در آمار توصیفی از جداول، درصد فراوانی نسبی، میانگین و انحراف معیار و در آمار استنباطی از روش آماری رگرسیون جهت تعیین ارتباط و آزمونهای ویلکاکسون جهت مقایسه بین ادراکات و انتظارات بهره گرفته خواهد شد.
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
در این فصل داده های گردآوری شده بهصورت جدول ارائه و تحلیل میشود. بهترین شیوه برای تنظیم ساختارهای این فصل ارائه یافتهها با توجه به پرسشنامه ها و فرضیه های تحقیق است. با توجه به اهمیت سئوالات یا فرضیه های تحقیق از روش های آمار توصیفی و استنباطی که قبلاً پیشبینی شده است باید استفاده کرد؛ از آنجا که ارائه سئوالها یا فرضیه های تحقیق از یک ترتیب خاص برخوردار است در عرصه یافته نیز باید ترتیبی منطقی را رعایت کرد. این تنظیم منطقی باید در عرصه جداول و نمودارها رعایت گردد(سرمد و همکاران، ۱۳۸۸). در فرایند انجام کارهای پژوهشی در حیطه علوم رفتاری به ویژه در تحقیقات پیمایشی که مبتنی بر کسب اطلاعات از موضوع مورد پژوهش میباشد، تجزیهوتحلیل اطلاعات از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مرحله از پژوهش است که پژوهشگر به آزمون فرضیات و جواب به سئوالات خود میپردازد. اثربخشی و کارایی یک کار پژوهشی در تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیات و سئوال تحقیق است.
در این فصل به تجزیهوتحلیل داده های گردآوری شده در دو بخش پرداخته شد، در بخش اول از
روش های آمار توصیفی جهت توصیف متغیرهای مربوط به مشخصات فردی پاسخگویان استفاده شد که شامل: سن، وضعیت تأهل، جنسیت، معدل، رشته و مقطع تحصیلی و دانشکده میباشد. در بخش دوم از روش های آمار استنباطی به منظور تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیه ها استفاده شد. در ضمن کلیه محاسبات آماری و رسم نمودار به وسیله نرمافزارهای SPSS وExcel انجام گرفت.
در پرسشنامه تحقیق اطلاعات جمعیت شناختی که مورد پرسش قرار گرفت حاوی این اطلاعات است: سن، وضعیت تأهل، جنسیت، معدل، رشته و مقطع تحصیلی و دانشکده. متغیرهای مربوط به مشخصات فردی در میان دانشجویان تحت بررسی(نمونه آماری) تا حد امکان در قالب جداول نمایش داده شده است. جداول نشان دهنده چگونگی وضعیت هر یک از متغیرهای موجود در بین پاسخگویان میباشد.
۴-۲٫ یافته های توصیفی
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 12:44:00 ق.ظ ]
|