پژوهش های انجام شده در رابطه با تحلیل ساختاری ... |
وجود یک سیستم مدیریت و برنامه ریزی خوب و کارآمد، که در عین پیادهسازی و اجرای استراتژیهای تدوینشده سازمان، بتواند این استراتژیها را با سطوح مختلف سازمانی، اعم از سطح کلان[۱۱]، سطوح کسبوکار[۱۲]، سطوح عملیاتی[۱۳] و درون عملیاتی[۱۴] همراستا سازد، بسیار مثمر ثمر خواهد بود(کتوریا[۱۵] و همکاران، ۲۰۰۷).
۱-۳- ضرورت انجام پژوهش
امروزه در بسیاری از سازمانها، تأکید و پافشاری بیشازحد بر تدوین استراتژی و داشتن چشمانداز قوی، بدون در نظر گرفتن جوانب پیادهسازی و تحقق آن، بسیار فراگیر شده است . حال آنکه همهی آنچه سازمان برای موفقیت لازم دارد یک استراتژی خوب و صحیح نیست. آمارهای ارائهشده در بخش ۱-۲ نیز مبین این مسئله است که مسئله واقعی نه استراتژی بد، بلکه اجرای بد استراتژی است (چاران و کولوین[۱۶]، ۱۹۹۹، کاپلان و نورتون، ۲۰۰۱ الف). با نرخ شکستی که بین ۷۰ تا ۹۰ درصد گزارش شده است، سرمایهگذاران هوشمند فهمیدهاند که اجرای خوب، مهمتر از چشمانداز خوب است (کاپلان و نورتون، ۲۰۰۱). این اجرای خوب خود، نیازمند وجود یک هماهنگی متوازن میان ساختارهای متنوع سازمانی در راستای پیادهسازی صحیح اهداف سازمانی در سطوح مختلف هست. بطوریکه هر جزئی از سازمان اهداف خود را همسو با اهداف کلان سازمانی ترسیم نماید و منابع سازمان در راستای تحقق این اهداف مصرف شوند.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))
در این پژوهش با در نظر گرفتن کارت امتیازی متوازن[۱۷] بهعنوان یک سیستم مدیریت و برنامه ریزی کارآمد، ساختارهای مختلف همراستایی در سازمان شناسایی و تأثیر آنها بر اجرای درست استراتژی مورد بررسی قرار میگیرد.
۱-۴- پرسشهای پژوهش
همراستایی استراتژیک[۱۸] بهعنوان یک مزیت رقابتی (پاول[۱۹]، ۱۹۹۲، پورتر[۲۰]، ۱۹۹۶) میتواند سازمان را بهخوبی در دستیابی به توازن موردنیاز جهت پیادهسازی درست اهداف همراهی کند. ازاینرو ابتدا لازم است ساختارهای متنوع ایجاد همراستایی بهخوبی بررسی و مطالعه شوند. درنتیجه یکی از پرسشهای پژوهش حاضر ، بررسی ساختارهای همراستایی استراتژیک موردنیاز جهت پیادهسازی استراتژی است. این مطالعه با در نظر گرفتن مدل کارت امتیازی متوازن بهعنوان یک ساختار بهینه و کارآزموده در پیادهسازی استراتژیها، این ساختارها را در درجه اول در این چارچوب نیز موردبررسی قرار میدهد و نبود ساختارهای لازم را مطالعه میکند.
پژوهش حاضر، ضمن انجام بررسیهای یادشده، نبود یک الگوی مناسب، جهت همراستایی اهداف استراتژیک با فرآیندهای کلیدی سازمان را در ادبیات پژوهشی کارت امتیازی متوازن قابل تامل و بررسی مییابد. لذا در مرحله بعدی، بهعنوان مهمترین پرسش پژوهش حاضر، نحوه ایجاد همراستایی مابین اهداف استراتژیک و فرآیندهای کلیدی را پاسخ خواهد گفت.
درعینحال این پژوهش سعی خواهد داشت تا پرسشهای زیر را نیز پوشش دهد:
فرآیندهای سازمان و اهداف استراتژیک از چه طریق قابل قیاس میزان همراستایی با یکدیگر میباشند؟
مدل همراستایی ارائهشده، دارای چه مقیاسهایی باید باشد؟
از مابین شاخصهای متعدد تعریفشده برای هر یک از اهداف استراتژیک و فرآیندها، چگونه میتوان بهطور مؤثر، مهمترین شاخصها را برگزید؟
نقشه فرآیندی ارائهشده در سازمان و همسوییهای بررسیشده، چگونه میتوانند قابلاعتماد باشند؟
۱-۵- اهداف پژوهش
پیشتر اشاره شد که مطالعه حاضر ابتدا ساختارهای همراستایی استراتژیک معرفیشده در مطالعات کارت امتیازی متوازن را موردبررسی قرار میدهد تا علاوه بر مشخص ساختن ساختارهای موجود، عدم وجود ساختارهای لازم را نیز بررسی کند.
در گام بعدی معرفی یک الگوی مناسب و نظاممند مطابق با الگوهای معرفیشده برای مدلهای همسویی در ادبیات موضوع، جهت همراستایی اهداف استراتژیک با فرآیندهای کلیدی، در دستور کار قرار میگیرد.
همچنین درنهایت، با مقایسه شاخصهای عملکردی فرآیندها با استاندارد چارچوب طبقهبندی فرآیندها[۲۱] و سنجههای عملکردی معرفیشده در آن، تطابق نقشه فرآیندی سازمان با استانداردهای ارائهشده بررسی میشود.
۱-۶- چارچوب پایان نامه
در این فصل کلیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه تحقیق و در فصل دوم، ادبیات تحقیق به همراه متدولوژیهای پژوهش مرور خواهد شد. در فصل سوم مدل مفهومی همراستایی اهداف استراتژیک و فرآیندهای سازمان معرفی میگردد. در فصل چهارم مدل مفهومی ارائهشده در یک سازمان فعال بهعنوان مجری پروژههای مهندسی، تامین و ساخت[۲۲]، پیادهسازی و بررسی میشود و در فصل پنجم نتایج تحقیق تشریح میگردد. همچنین در این فصل پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه میگردد.
شکل ۱-۱ بهصورت شماتیک مراحل انجام تحقیق را به تصویر میکشد:
شکل ۱- ۱- گامهای انجام پژوهش
۱-۷- جمعبندی
در این فصل کلیات پژوهش، بهصورت خلاصه مرور شدند. کلیات پژوهش جهت مرور فضای کلی حاکم بر مسئله تحقیق جهت تبیین جوانب کامل آن مرور شد. هدف از شکلگیری و ضرورت پژوهش حاضر عنوان شد و پرسشهایی که این پژوهش سعی دریافتن راهحلی برای آنها هست عنوان شدند. کارت امتیازی متوازن بهعنوان یک سیستم مدیریت و برنامه ریزی کارآمد در نظر گرفته شد و مطالعه و بررسی ساختارهای مختلف همراستایی در سازمان در چارچوب آن و تأثیر آنها بر اجرای درست استراتژی به عنوان یکی از اهداف پژوهش حاضر عنوان گردید. در طول فصل عنوان گردید که اجرای خوب خود، نیازمند وجود یک هماهنگی متوازن میان ساختارهای متنوع سازمانی در راستای پیادهسازی صحیح اهداف سازمانی در سطوح مختلف هست.
هدف از این فصل ایجاد یک آشنایی با فضای عمومی پژوهش بوده تا از این رهگذر وارد بحث اصلی جهت بررسی پرسش اصلی تحقیق و ارائه راهحل پیشنهادی در فصول آتی شود.
فصل دوم
مرور ادبیات
۲-۱- مقدمه
ادبیات پژوهش در سه قسمت اصلی ارائه میشود. در قسمت اول، مرور مختصری بر مهمترین تعاریف و مبانی نظری تحقیق انجام میشود. در قسمت دوم، پژوهشهای پیشین مرتبط با حوزه همراستایی استراتژیک، ابتدا در بستر مدیریت استراتژیک و سپس در چارچوب BSC مرور خواهد شد. سپس شکافهای مطالعاتی تبیین و سهم پژوهش حاضر در بررسی آنها تشریح میگردد. درنهایت در بخش سوم، متدولوژیهای بهکاررفته در تکمیل پژوهش، همراه با پیشینه مطالعات مرتبط مرور خواهند شد.
۲-۲- تعاریف و مبانی نظری
همراستایی (همسویی) استراتژیک[۲۳]، حوزه مطالعاتی بسیار گستردهای هست که بنا به ساختارها، ریشههای مطالعاتی و جایگاه سازمانی تنوع ساختاری و لغوی گستردهای را در برمیگیرد. در این بخش سعی خواهد شد تا این ساختارها و ریشههای مطالعاتی بنا به تعریفی که مطالعات پیشین از آن داشتهاند و با بهره گرفتن از جمعبندیهای که خود محقق از این مطالعات داشته است، معرفی و دسته بندی شوند.
۲-۲-۱- همراستایی (همسویی) استراتژیک
در تعریف و توصیف همراستایی، با توجه به ساختارها و واژگان بکار گرفتهشده در جهت توصیف و مدلسازی آن، تنوع بسیار چشمگیری قابل مشاهده هست (هیل و براون[۲۴]، ۲۰۰۷، ونکاترمن و کامیلوس[۲۵]، ۱۹۸۴). این خود یکی از مشکلات اصلی در باب بررسی و تحلیل تحقیقات مرتبط، با بهره گرفتن از کلید واژگان موجود و نیز ارائه یک ساختار مدون بهعنوان درخت دانش میباشد. در این مطالعه ازاینپس دو واژه “همسویی” و “همراستایی” به یک معنا بهکاربرده میشوند.
عبارات پرکاربردی نظیر تناسب استراتژیک[۲۶]، همراستایی استراتژیک[۲۷] (که گاهی به یک معنا بکار برده میشوند) و نیز همرایی استراتژیک[۲۸]، در جهت تداعی معانی از قبیل تناسب، انسجام[۲۹]، سازگاری[۳۰] و همسازی[۳۱] مابین ابعاد مختلف سازمانی، از جانب محققان متعدد بکار گرفتهشدهاند (پریتو و کاروالهو[۳۲]، ۲۰۱۱).
باوجوداین گستردگی و گاه تضادهای موجود، محقق سعی خواهد کرد تا همسویی را در تعاریف، ساختارها و فرمهای متنوع موجود بررسی و ضمن تشریح هریک، یک الگوی کلی، بهعنوان درخت دانش در اختیار بگذارد.
با توجه به مطالعات صورت گرفته، همسویی میتواند از چند وجه، تنوع ساختاری و مفهومی داشته باشد:
تنوع وابسته به تعاریف و معانی؛
تنوع وابسته به جایگاه همسویی در مدیریت استراتژیک؛
تنوع وابسته به فرمهای ایجاد و جاریسازی همسویی؛
تنوع وابسته به ساختار متغیرها و مفاهیمی که همسویی در مطالعه آنها بکار میرود.
در ادامه پژوهش هر یک جداگانه بررسی خواهد شد. هدف، تبیین جایگاه پژوهش حاضر در سری مطالعات ارائهشده میباشد.
۲-۲-۲-۱- تعاریف همراستایی
تعاریف همراستایی در طول دهههای مختلف، با توجه به گسترش روزافزون مباحث، دچار تغییرات جزئی و یا کلی شدند. در ادامه با ارائه برخی از این تعاریف سعی میشود تا این تحول در حد امکان تبیین و الگوی تطبیقی این پژوهش مشخص شود.
در اولین تعاریف ارائهشده در ادبیات موضوعی در مورد همراستایی، نادلر و توشمن[۳۳] (۱۹۸۰، ص. ۴۰) همراستایی را “میزان سازگاری[۳۴] در نیازها[۳۵]، تقاضاها[۳۶]، اهداف،[۳۷]مقاصد[۳۸]، و یا ساختار[۳۹] یک جزء با جزء دیگر” عنوان میکنند.
پورتر (۱۹۹۶، ص. ۷۳) مدعی است: “تناسب استراتژیک میان فعالیتهای متنوع سازمانی، نهتنها برای یک سازمان ایجاد مزیت رقابتی میکند بلکه آن را قادر میسازد تا این توانایی و مزیت را به ثبات برساند".
لباویتز و رسانسکی[۴۰] (۱۹۹۷، ص. ۵) نیز همراستایی را “ هم بهمانند یک فعل[۴۱] و هم یک اسم[۴۲]” عنوان میکنند: “حالتی از بودن و نیز مجموعهای از فعالیتها. همراستایی]…[ به یکپارچگی سیستمهای کلیدی و فرآیندها اشاره دارد و سعی در پاسخ به تغییرات در محیط بیرونی دارد“.
۲-۲-۲-۲- جایگاه همراستایی در مدیریت استراتژیک
در میان مراحل سهگانه مدیریت استراتژیک، همراستایی در دو فاز تدوین و به خصوص اجرای استراتژی، دارای نقش بهسزایی میباشد. هربینیاک[۴۳] و جویس[۴۴] (۲۰۰۱، ص. ۶۱۵) نیز اظهار دارند “بهکارگیری کارآمد یک مدل اجرایی، با بهره گرفتن از مراحل بههمپیوسته آن، نیازمند شناخت عملکردهای این اجزا و تناسب[۴۵] مابین اجزای این مدل میباشد“. مطالعات کاربردی بسیاری نیز مبین تأثیر بهسزای همراستایی در دو فاز تدوین و اجرای استراتژی میباشد (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱). در فاز طراحی و تدوین، اهم ایجاد تناسب و همسویی میان استراتژی سازمان با ارزیابی عملکرد[۴۶] داخلی سازمان و نیز ارزیابی خارجی فرصتها و تهدیدهای محیطی پیش روی سازمان، مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در فاز پیادهسازی، ایجاد همسویی و سازگاری در سیستمهای کلیدی، فرآیندها و تصمیمات داخلی سازمان مهم تلقی شده است (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷).
۲-۲-۲-۳- فرمهای جاریسازی همراستایی
هر پدیدهای برای آنکه در یک مجموعه و یا سیستم پذیرفته و در بطن آن جای بگیرد، نیاز به معرفی و جاریسازی مابین اجزای آن مجموعه و سیستم دارد تا توسط تمام اجزا شناخته شود و برای مجموعه و سیستم موردنظر مبهم باقی نماند.
در ادبیات موضوعی، بهطور آشکار دو نوع جاریسازی و یا فرمهای همراستایی[۴۷] (کتوریا و همکاران، ۲۰۰۷) قابلتمییز و تبیین است، که از آن بهعنوان ابعاد همراستایی نیز یاد میشود (پریتو و کاروالهو، ۲۰۱۱):
همراستایی عمودی
همراستایی افقی
[چهارشنبه 1400-09-24] [ 08:41:00 ب.ظ ]
|