۴-۴-۱- تحلیل مدل توماس

از مدل توماس جهت تشخیص ثابت سرعت مدل توماس (kth) و مقدار آلاینده جذب شده به ازای واحد وزن (جرم جاذب) () و(qe) استفاده شده است.همان طور که در جدول (۴-۲) نشان داده شداست مقدار به دست آمده از مدل توماس با qe (آزمایشگاهی) برای ستون ۴ سانتیمتر مطابقت کامل داشت و برای ستون ۶ سانتیمتر ۳% و برای ستون ۸ سانتیمتر ۵۰% اختلاف داشت. و مقدار ثابت سرعت مدل توماس (kth) به ازای افزایش ارتفاع بستر افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش ارتفاع ستون کارایی ستون نیز افزایش یافته است. جدول (۴-۲)

( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

۴-۴-۲- تحلیل مدل آدامز- بوهارت

این مدل تمرکز بر تخمین پارامترهای مشخصی مثل U (سرعت خطی طولی) و نیز ثابت سنتیکی آدامز- بوهارت (kth) دارد. در کل مقادیر مربوط به U , kthمحاسبه شدند . مقادیر سرعت خطی طولی و مقادیر kAB با افزایش ارتفاع بستر تفاوت چشمگیری نداشته است.جدول (۴-۲)

۴-۴-۳- تحلیل مدل یون نلسون

با بهره گرفتن از این مدل پارامترهای kyn و τرا می توان بدست آورد مقادیر kyn و τ در جدول (۴-۲) لیست شده اند. همانطور که در جدول مشخص است با افزایش ارتفاع بستر ، ثابت سرعت (kyn) افزایش یافته است و در جدول همانطور که مشاهده می شود ، برای بستر ۴ سانتی متری مقدار T آزمایشگاهی و مقدار τ تئوری به میزان ۱% ، برای بستر ۶ سانتی متری به میزان ۷% و برای بستر ۸ سانتی متری به میزان ۳۰% اختلاف دارند.

۴-۴-۴- تحلیل مدل BDST

مقادیر سرعت خطی طولی و ثابت سرعت (ka) از طریق مدل BDST حاصل می شود. همانطور که از جدول (۴-۲) مشخصات مقادیر سرعت خطی طولی و ثابت سرعت (ka) با افزایش ارتفاع بستر افزایش یافتند.

۴-۵- نتایج سیستم استنتاج فازی- عصبی

این بررسی با مقادیر متفاوتی از جاذب برای حذف آمونیاک (۴/۱۱، ۳۵/۱۷ و ۱۲/۲۳ گرم) در زمان های متفاوت (۳۰، ۶۰، ۹۰، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۸۰، ۲۱۰ و ۲۴۰ دقیقه) در ۸ غلظت مختلف از آمونیاک جذب شده برای ستون۴ سانتی متری(۹/۴۱، ۶/۴۷، ۵/۵۵، ۴/۵۷، ۲/۵۹، ۴/۶۳، ۲/۶۵ و ۱/۶۶ میلی گرم بر لیتر) و در غلظت های (۲/۴۲، ۴/۴۸، ۵/۵۳، ۲/۵۸، ۵/۶۱ و ۶/۶۴، ۷/۶۷ و ۵/۶۸ میلی گرم بر لیتر) برای ستون۶ سانتی متری و همچنین برای ستون ۸ سانتی متری مقدار غلظت های (۴/۴۳ ، ۵/۵۱، ۴/۵۷ ، ۶/۶۰، ۴/۶۲، ۶/۶۶، ۷/۶۹ ، ۳/۷۱ میلی گرم بر لیتر) می باشد. داده های بدست آمده نیز از بررسی این پارامترها به دو گروه تقسیم شد. گروه اول شامل ۷۰% داده‌‌ها برای دسته آموزش و در گروه دوم که شامل ۳۰% داده‌‌هاست برای دسته تست در نظر گرفته شد. برای رسیدن به مدل مطلوب، چند تابع عضویت روش انفیس مورد ارزیابی قرار گرفت و در هر مرحله MSE ، R2 محاسبه شد.
جدول (۴-۳): مرحله‌ی اول Anfis

GenerateFis Train Fis
Grid partition
Number of MFs MF Type MF Type Optim. method Epochs
۳۳ trimf linear hybrid ۳۳

test
نمودار (۴-۱۷). همبستگی بین داده‌‌های تجربی و مقادیر پیش‌بینی شده برای دسته تست

Mse= ۴٫۹۶E-04
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت