تجزیه و تحلیل داده های تحقیق

نتیجه گیری، ارائه پیشنهادات

۳-۳- روش تحقیق

در پژوهش حاضر با توجه به موضوع، هدف، فرضیات و اطلاعات مربوط به آن روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی مورد استفاده قرار گرفته است. تحقیق توصیفی مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده‌های مورد بررسی است. اجرای تحقیق توصیفی می‌تواند صرفا برای شناخت شرایط موجود یا یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد (بازرگان و دیگران ۱۳۸۳، ۳۳). تحقیق توصیفی برای تعیین ویژگی های متغیر های یک موقعیت صورت می‌گیرد و برای توصیف ویژگی های سازمان هایی که رویه های مشابهی دارند به کار می رود. تحقیق همبستگی زیر مجموعه تحقیقات توصیفی غیر آزمایشی می‌باشد و هدف تعیین همبستگی تغییرات دو متغییر از اهداف آن می‌باشد.

۳-۴- جامعه آماری

جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان بیمارستان های شهرستان بندرعباس که متشکل از ۱۷۹۸ نفر در ۸ بیمارستان است.

(بیمارستان های شهید محمدی، شریعتی، صاحب الزمان، ام لیلا، خلیج فارس، کودکان، خاتم الانبیاء و ابن سینا)

۳-۵- حجم نمونه و روش نمونه گیری

به منظور تعیین نمونه مورد نیاز، از فرمول کوکران استفاده شده است:

Z= 1.96: صدک نهصد و هفتاد و پنج هزارم در توزیع نرمال استاندارد

P= 0.5 و q=1-p: نسبت واحدهای جامعه با یک ویژگی مورد نظر

α: خطای نوع اول

d=0.05: حداکثر خطای برآورد در نظر گرفته شده

N=1798: حجم جامعه

بر اساس این فرمول، حجم نمونه به دست آمده ۳۱۷ نفر می‌باشد که بایستی به صورت متناسب با حجم از کلیه بیمارستان های شهرستان بندرعباس نمونه گیری شود. بدین صورت که هر سازمان در نمونه آماری بایستی به همان اندازه سهیم باشد که در جامعه سهیم است. فرمول محاسبه نمونه هر سازمان از کل نمونه یعنی ۳۱۷ نفر به شرح زیر است.

جامعه آماری و حجم نمونه بیمارستان های شهرستان بندرعباس

ردیف

بیمارستان ها

حجم جامعه

حجم نمونه

۱

شهید محمدی

۶۱۱

۱۰۸

۲

دکتر شریعتی

۱۸۸

۳۳

۳

صاحب الزمان

۱۸۰

۳۲

۴

ام لیلا

۷۵

۱۳

۵

خلیج فارس

۳۷۵

۶۶

۶

کودکان

۱۹۵

۳۴

۷

خاتم الانبیاء

۶۹

۱۲

۸

ابن سینا

۱۰۵

۱۹

مجموع

۱۷۹۸

۳۱۷

۳-۶- ابزار جمع‌ آوری داده ها

در این تحقیق به منظور جمع‌ آوری داده های مورد نیاز از دو پرسشنامه استفاده گردید. پرسشنامه شماره یک برای هوش اجتماعی و شامل ۹ سوال می‌باشد، پرسشنامه دوم نیز کیفیت خدمات را می سنجد که شامل ۱۵ سوال می‌باشد. جدول زیر سوال های مربوط به ابعاد دو متغیر هوش اجتماعی و کیفیت خدمات را نشان می‌دهد:

ردیف

ابعاد هوش اجتماعی

شماره سوال ها

ردیف

ابعاد کیفیت خدمات

شماره سوال ها

۱

پردازش اطلاعات

۱-۲-۳

۱

ملموس بودن

۱-۲-۳

۲

آگاهی اجتماعی

۴-۵-۶

۲

قابل اعتماد بودن

۴-۵-۶

۳

مهارت های اجتماعی

۷-۸-۹

۳

قابلیت پاسخ گویی

۷-۸-۹

۴

اطمینان داشتن

۱۰-۱۱-۱۲

۵

همدلی

۱۳-۱۴-۱۵

۳-۷- نحوه نمره گذاری سوالات

گزینه

متغیر

کاملا موافقم

موافقم

نسبتا موافقم

مخالفم

کاملا مخالفم

هوش اجتماعی

۱

۲

۳

۴

۵

کیفیت خدمات

۱

۲

۳

۴

۵

الف) روایی: به منظور تعیین روایی پرسشنامه کیفیت خدمات از روش اعتبار محتوایی استفاده شده است، بدین معنی که از نظرات پنج نفر از اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاه ها استفاده شد و با ارسال پرسشنامه برای اساتید محترم از آن ها درخواست گردید که نظرات خود را در رابطه با سوال های پرسشنامه و تناسب آن ها با فرضیات تحقیق با بهره گرفتن از گزینه های کاملا مناسب، مناسب، نسبتا مناسب، نا مناسب، کاملا نا مناسب که به ترتیب دارای ارزش عددی معادل ۱۰۰%، ۷۵%، ۵۰%، ۲۵%، ۰% می‌باشد، ارائه نمایند. ‌به این ترتیب روایی پرسشنامه هوش اجتماعی به میزان ۹۲ درصد و روایی پرسشنامه کیفیت خدمات به میزان ۷۸ درصد محاسبه گردید.

ب) پایایی یا اعتبار: به منظور تعیین پایایی، هر دو پرسشنامه مربوط به هوش اجتماعی و کیفیت خدمات، از روش بازیابی مجدد استفاده شد بدین ترتیب که ابتدا ده پرسشنامه بین ده نفر از جامعه آماری توزیع و پس از تکمیل دریافت شد. پس از گذشت ده روز مجددا پرسشنامه‌ها بین همان افراد توزیع و پس از جمع‌ آوری پرسشنامه های مرحله اول و دوم پایایی پرسشنامه هوش اجتماعی به میزان ۸۷ درصد و کیفیت خدمات به میزان ۸۶ درصد مورد تأیید قرار گرفت.

۳-۸- روش جمع‌ آوری داده ها

محقق به طور مستقیم به هر یک از بیمارستان های شهرستان بندرعباس مراجعه و تعداد پرسشنامه های در نظر گرفته شده را میان کارمندان و به همان اندازه میان دریافت کنندگان خدمات توزیع نمود و در همان روز پرسشنامه های تکمیل شده را جمع‌ آوری نمود.

۳-۹- روش تجزیه و تحلیل داده ها

در این پژوهش برای توصیف داده های جمع‌ آوری شده از شاخص های آماری از جمله فراوانی، درصد فراوانی، آمارهای توصیفی و انواع جداول و نمودارهای آماری استفاده گردیده است. همچنین جهت تعیین همبستگی متغیرهای هوش اجتماعی و کیفیت خدمات آزمون همبستگی اسپیرمن و پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. داده های جمع‌ آوری شده از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

۳-۱۰- خلاصه

در این تحقیق برای توصیف متغیرهای تحقیق یعنی هوش اجتماعی و کیفیت خدمات از روش تحقیق توصیفی استفاده گردید و رابطه بین متغیرهای تحقیق با بهره گرفتن از روش همبستگی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر را بیمارستان های شهرستان بندرعباس تشکیل می‌دهند که متشکل از ۱۷۹۸ نفر در ۸ بیمارستان می‌باشند. و نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران ۳۱۷ نفر تعیین گردید، از بین آن ها انتخاب و اطلاعات مورد نظر از طریق پرسشنامه جمع‌ آوری گردید. همچنین اطلاعات پژوهش از طریق نرم افزرا spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند

فصل چهارم:

تجزیه و تحلیل­یافته های تحقیق

۴-۱- مقدمه

در این فصل با بهره گرفتن از جداول آماری به توصیف مؤلفه‌ های متغیر هوش اجتماعی شامل پردازش اطلاعات اجتماعی، آگاهی اجتماعی و مهارت های اجتماعی و همچنین مؤلفه‌ های متغیر کیفیت خدمات شامل ‌پاسخ‌گویی‌، همدلی، اطمینان داشتن، قابلیت اعتماد و ملموس بودن پرداخته و با تجزیه و تحلیل آماری به وسیله نرم افزار spss و استفاده از آزمون اسپیرمن و پیرسون، فرضیات تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصله ارائه خواهد شد.

۴-۲ توصیف متغیرها

۴-۲-۱ توصیف متغیر هوش اجتماعی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت