عملکرد کاری

 

۸۱/۰

 

۰۰۱/۰

 
 

اعتماد به استفاده

 

۸۲/۰

 

۰۰۱/۰

 
 

اضطراب

 

۵۸/۰-

 

۰۰۱/۰

 
 

پذیرش

 

۸۱/۰

 

۰۰۱/۰

 
 

نگرش به فناوری اطلاعات

 

۷۷/۰

 

۰۰۱/۰

 

نتایج جدول ۴-۲۲ نشان می‌دهد که بین شرکت در دوره های آموزشی فناوری اطلاعات و نگرش کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات، رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (۰۵/۰ >P). میانگین و انحراف معیار درج شده در جدول توصیفی ۴-۲۱ نیز نشان می‌دهد که هر چه میزان شرکت کتابداران عمومی خوزستان در دوره‌های آموزشی فناوری اطلاعات بیشتر باشد نگرش آنها به فناوری اطلاعات مثبتتر است.
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
۵-۱٫ مقدمه
#
همان‌گونه که در فصل اول اشاره شد، این پژوهش با هدف بررسی نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات و عوامل فردی مؤثر بر آن، انجام شد. به منظور دستیابی به مبانی علمی این پژوهش و آشنایی با پژوهش‌های پیشین، در فصل دوم مبانی نظری و پژوهش‌های مشابه مورد بررسی قرار گرفت. در فصل سوم با توجه به نوع پژوهش، روش‌های مناسب برای اجرای آن ذکر شد و سپس یافته‌های به‌دست آمده از تجزیه و تحلیل‌ داده‌ها در فصل چهارم ارائه گردید.
(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت nefo.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

با توجه به مطالب ذکر شده، این فصل به بحث و بررسی پیرامون نتایج به دست آمده از فصل قبلی اختصاص دارد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نیز با نتایج پژوهشهای مورد نظر در پیشینهی پژوهش مقایسه میشوند. در انتها پیشنهادهایی در راستای این پژوهش و نیز انجام پژوهش‌های آتی ارائه می‌گردد.
۵-۲٫ بحث و نتیجهگیری در مورد پرسشهای پژوهش
پرسش اول پژوهش
در این پرسش، نگرش کتابداران عمومی استان خوزستان نسبت به فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج جداول ۴-۸ و ۴-۹ حاکی از این بود که ۳/۱۹ درصد (۲۸ نفر) از کتابداران نگرش منفی و نسبتاً منفی و ۶/۸۰ درصد (۱۱۷ نفر) نگرش مثبت و نسبتاً مثبتی نسبت به فناوری اطلاعات دارند. بنابراین بیشتر کتابداران شرکتکننده در پژوهش حاضر، نگرش مثبت و نسبتاً مثبتی نسبت به فناوری اطلاعات دارند.
در همین راستا، ایگواوون (۲۰۱۱) به این نتیجه رسید که در کل، کتابداران نگرش مثبتی به استفاده از، و پیادهسازی فناوری اطلاعات و ارتباطات داشتند. فرهادی (۱۳۷۸) دریافت که بیش از۷۰% کتابداران نگرش مثبتی نسبت به فناوری اطلاعات داشتند. رسولی آذر و صدیقی (۱۳۸۵) به این نتیجه رسیدند که نگرش ۵۸% کارشناسان فنی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد، در مورد اهمیت فناوری اطلاعات در سطوح “عالی” و “خوب” بوده است. همچنین فلاححقیقی، شعبانعلی فمی، اسدی، و بیژنی (۱۳۸۷) نشان دادند که از کل افراد مورد مطالعه، ۷/۶۵% دارای نگرشی مثبت، ۳/۱۸% دارای نگرشی خنثی و ۱۶% دارای نگرشی منفی نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات بودند. کرانی، شعبانعلی فمی، رضوانفر، و قاسمی (۱۳۸۸) نیز دریافتند که ۸/۹۶% از دانشجویان، دارای نگرشی مثبت نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات بودند. و در نهایت اسفندیاری مقدم، دهقانی، سهدهی، نعمتی انارکی، و حسنزاده (۱۳۹۱) به این نتیجه رسیدند که در کل ۷/۹۰% از مدیران کتابخانههای بیمارستانهای آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به میزان “بسیار زیاد” و “زیاد"، نگرشی مثبت نسبت به استفاده از فناوری اطلاعات و ابزارهای آن در ارائه خدمات به کاربران داشتند.
#
برخلاف نتایج پژوهش حاضر، فاین (۱۹۷۹) دریافت که تنها ۲۳% از کتابداران، دید مثبتی نسبت به فناوری داشتند.
شاید بتوان یکی از دلایل نگرش مثبت بیش از ۸۰ درصد کتابداران به فناوری اطلاعات را، برگزاری دوره های آموزشی پیرامون فناوری اطلاعات، توسط نهاد کتابخانههای عمومی استان خوزستان دانست. آشنایی کتابداران با فناوری اطلاعات، به ایجاد و تقویت نگرش مثبت در کتابداران، نسبت به فناوری اطلاعات منجر میشود. همچنین در گذشته افرادی با رشته های تحصیلی مختلف در کتابخانههای عمومی کار میکردند، امّا امروزه افرادی که در این کتابخانهها کار میکنند اغلب دارای
رشته تحصیلی کتابداری هستند، در واقع مرتبط بودن کار و تخصص کتابداران، را نیز میتوان یکی دیگر از دلایل نگرش مثبت بیش از ۸۰ درصد کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات دانست. از سویی دیگر با توجه به نتایج مقاله فاین (۱۹۷۹) میتوان به این نکته اشاره کرد که در گذشته افرادی که در کتابخانههای عمومی به عنوان کتابدار مشغول به خدمت بودند اغلب افرادی با تحصیلات پایین بودند. امروزه در مقایسه با گذشته سطح تحصیلات کتابداران بالاتر رفته است، که این امر خود منجر به نگرش مثبت در کتابداران نسبت به فناوری اطلاعات شده است. از سوی دیگر با گذشت زمان، فراگیرتر شدن فناوری اطلاعات و تعامل بیشتر کتابداران با آن، کتابداران نگرش مثبتتری نسبت به گذشته، در باب فناوری اطلاعات پیدا کردهاند. در گذشته کتابداران، بسیاری از خدمات همچون فهرستنویسی، مجموعهسازی، امانت منابع، خدمات مرجع و غیره را به صورت سنتی و دستی انجام میدادند، که مستلزم صرف وقت زیادی بود. فناوری اطلاعات این مشکلات را تا حدودی حل کرده است. صرفهجویی در زمان تنها بخشی از مزایای فناوری اطلاعات است. شاید بتوان گفت که برتری فناوری اطلاعات نسبت به روش های سنتی، خود باعث پذیرش و نگرش مثبت نسبت به فناوری اطلاعات در کتابداران شده است.
#
پرسش دوم پژوهش
در پرسش دوم پژوهش، وجود رابطه بین عوامل کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، پذیرش، اعتماد به استفاده و نگرانی در کتابداران عمومی استان خوزستان با نگرش آنان نسبت به فناوری اطلاعات مورد پرسش قرار گرفت.
نتایج جدول ۴-۱۰ نشان داد که بین دیدگاه کتابداران نسبت به کارآیی فناوری اطلاعات و هر یک از عوامل نگرانی، عملکرد کاری، پذیرش و اعتماد به استفاده در کتابداران عمومی استان خوزستان رابطه معناداری وجود ندارد. بین نگرانی و هر یک از عوامل پذیرش فناوری، اعتماد به استفاده و عملکرد کاری رابطه معنا‌دار منفی وجود داشت. بین اعتماد به استفاده و متغیرهای عملکرد کاری و پذیرش فناوری رابطه معنادار مثبتی یافت شد. همچنین بین کارآیی فناوری اطلاعات، عملکرد کاری، اعتماد به استفاده و پذیرش فناوری اطلاعات با نگرش به فناوری اطلاعات رابطه مثبت و معنا‌دار، و بین نگرانی و نگرش به فناوری اطلاعات، رابطه منفی و معناداری وجود داشت.
#

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت