نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمان بزرگ و پیچیده هستند و به نگهداری احتیاج دارند. وصل کردن مستقیم سایت وب به ERP راه خوبی نیست، چون باعث می‌شود در مواقعی که ERP برای نگهداری و تعمیرات غیر فعال است، وب سایت هم کار نکند.

اغلب کهنه‌کاران تجارت الکترونیک ارتباط بین ERP و تجارت الکترونیک را طوری می‌سازند که قابل انعطاف باشد و در مواقعی که ERP برای نگهداری و تعمیرات غیر فعال است، برنامه تجارت الکترونیک به کارش ادامه دهد. برای حل مشکلات این ارتباط، نرم‌افزارهای میان‌افزار ایجاد شده‌اند. این ابزارها نقش مترجم را ایفا می‌کنند، یعنی اطلاعات را از ERP می‌گیرند

و آن را به فرمتی تبدیل می‌کنند که نرم‌افزار تجارت الکترونیک بتواند از آن استفاده کند (اسدی،۱۳۸۷،۴۲).وظیفه ERPفعالیت درتجارت الکترونیک، برنامه ریزی برای زنجیره تامین و دادن خدمات به مشتریان است. ERPدارای رشد تدریجی با توجه به کاربرد خاص آن دارای رقابت تنگاتنگ است و در نتیجه ERPمی تواند خواسته های اولیه را به عنوان سکویی در آینده به کار برد( نجاتی ومستبصری،۱۳۸۱،۳۱).

سیستم های مدیریت منابع بنگاه به طور کامل اهداف زیر را متناسب با نیازهای تجارت الکترونیکی دنبال می‌کنند

    • عملیات ولجستیک:مدیریت انبارداری ،برنامه ریزی تدارکات مواد اولیه ،برنامه ریزی تولید ،مدیریت کیفیت و حمل

    • مالی :حسابداری دریافت وپرداخت ،مدیریت نقدینگی ،دفتر کل،تجزیه وتحلیل سود وزیان.

    • بازاریابی وفروش :مدیریت اجرای سفارش ،مدیریت فروش،قیمت گذاری ،برنامه ریزی تولید ،برنامه ریزی فروش

  • منابع انسانی: محاسبات ساعات کار کارکنان ،حقوق ودستمزد و هزینه های رفت وآمد

توسعه تجارت الکترونیکی کمک شایانی ‌کرده‌است ودقیقا از همین زاویه ،سیستم مدیریت منابع بنگاه توانست با سیستم ها ‌و راهبرد مدیریت ارتباط برقرار نماید که یکی از مهم ترین فن آوری در عرصه تجارت الکترونیکی است(شعری وبختکی ،۱۳۸۵،۳۲).

۲-۸مدل راهبردی ارزیابی وانتخاب ERP:

بسیاری از مدل‌های ERP موجود ، تنها بخشی از مراحل کامل پیاده سازی ( از مراحل تصمیم گیری تا پیاده سازی ) را شامل می‌شوند و هر کدام از مدل‌ها بنا به حوزه تعریف مباحث خاصی از ERP نظیر هزینه ، ریسک پیاده سازی و… را تحت پوشش قرار می‌دهند .هدف اصلی از ارائه این مدل تمرکز بر روی فعالیت‌ها و مراحل پیش از اجرای سیستم های ERP است . آنچه در این مدل بیان شده بررسی عوامل عمده تاثیر گذار در تصمیم گیری جهت حرکت به سوی ERPکه به ترتیب اولویت توالی واهمیت ریسک طی چهارمرحله کلی بررسی می‌گردد:(لنکرانی و همکارا ن،۱۳۹۰،۲۰۷).

۱ -ERPبه عنوان یک هدف سازمانی

۲- بررسی کارایی ERP در سازمان

۳- قابلیت های سازمان

۴- ارزیابی میزان موفقیت طرح ERP با توجه به ریسک های مختلف موجود در آن مدل ERPدیگرعاملهایی که برای پیاده سازی موفق لازم وضروری به نظرمی رسد،تناسب تحصیلات و دانش سازمانی با ERPاست ،این عامل که در واقع به نوعی تعریف کننده سطح منابع انسانی (کاربران) است ، نشان می‌دهد که هر چه سطح نرم افزار و کاربران آن به همدیگر نزدیک تر باشد ویا به گونه ای این هماهنگی ایجاد شود ،در نهایت به پیاده سازی موفقیت آمیز ERP کمک می‌کند ، زیرا منابع انسانی سازمان به عنوان کاربران اصلی سیستم نقش تعیین کننده ای در سرعت و پذیرش ERP در مجموعه دارند ( محمودی و همکاران،۱۳۹۰،۸۳).

۲-۸-۱شاخصهای عملکردی سیستمهایERP:

سازمان‌ها برای دستیابی به مزیت رقابتی مراحل یکسانی رابایدطی کنند. بااین وجود این سازمان ها باید در رشد،توسعه وبهبود،نیازها راباهم به اشتراک بگذارند. چارچوب ۱۰ مرحله ای زیر، می‌باشد.

راهکاری برای به کارگیری سیستم مدیریت عملکرد درسازمانهااست. مراحل انعطاف پذیر بوده وبایدباتوجه به نیازسازمان آنهاراانتخاب وبکاربرد. این مراحل می کنندتاعملکردسازمان رابهبودبخشید. مراحل دهگانه به شرح زیر می‌باشد(ناظمی و همکاران ،۱۳۸۵،۱۴۸).

    • تعیین وتدوین استراتژی

    • تعیین وتدوین اهداف

    • شناسایی وبهبودفرآیندها

    • چارچوبهای سیستم مدیریت عملکرد

    • شاخص‌های عملکرد

    • نظارت وکنترل

    • بهبود

    • بهبودفرآیندها

    • افراد

  • ارتباطات

۲-۹دلایل عمده استفاده ازERPدر سازمان ها

ازآنچه امروزهویداست می توان به راحتی روزی راپیش بینی نمودکه هیچ سازمانی بدون ERPقادر به حیات نباشد،زیراحفظ ارزشهاومفاهیم بنیادی سازمانی ودستیابی به مفاهیمیERP چون : مشتری مداری،نتیجه گرایی، مدیریت مبتنی ‌بر فرآیند،ثبات رهبری ‌و مقاصد،توسعه ومشارکت کارکنان،یادگیری ونوآوری مستمر،توسعه همکاری های تجاری وعمل به حاصل نخواهندشد.جهانERPمسئولیتهای اجتماعی سازمان جز بارویکردبه سیستم‌های امروزدیگرجایی برای زندگی تک واحدی چه برای انسانهاوچه برای سازمانهاباقی نخواهد گذاشت ‌در سیستم‌های به منظوردستیابی به حداکثرکارایی ضرورت اندازه گیری عملکردERP وجودداردیعنی پیش ازآنکه بتوان فرآیندبهبودرا آغازکردبایدتصویرواضحی ازساختارسیستم وهمچنین طریقۀکارکردآن به دست آورد(بیات ،۱۳۸۸،۱۹۷).دلایل متعددی درباره ضرورت استفاده ازERPوجود دارد به عنوان نمونه بقای سازمان ها ،وابسته به کسب موفقیت در فضای رقابتی است و در بازارهای رقابتی امروز ،طول عمر مزایای رقابتی سازمان‌ها کاهش یافته است وبه سرعت باید روندها را جهت ‌بدست آوردن مزایای جدید رقابتی بهینه سازی کرد جهت افزایش کارایی سازمان نیز ،احتیاج به شناخت وبرنامه ریزی روند هادر تمام ابعادسازمان ضروری است ونیاز به امکاناتی از ،قیمت تمام شده وهزینه یابی ،برنامه ریزی ‌و شبیه سازی خرید ،برنامه ریزی ‌و شبیه سازی تولید ،برنامه ریزی منابع انسانی ، برنامه ریزی منابع مالی ،به صورت توام مطرح می شود برای این منظور ،ابزاری لازم است که در هرلحظه توانایی تجمیع سریع اطلاعات از همه ابعاد سازمان ومدلسازی قبیل دقیق بر اساس شرایط کل سازمان را داشته باشد(شعری وبختکی،۱۳۸۵،۳۰).

ERPرا یک راهکار یا رویکردی می‌دانیم که شاه بیت یا ریشه ی اصلی آن یکپارچگی است ،هدف وغایتش تسهیل جریان اطلاعات در یک سازمان برای افرادی است که از آن استفاده می‌کنند،‌از جنس فناوری اطلاعات است ‌و دامنه ی شمول آن هم کلیه ی واحد های یک سازمان اعم از درون سازمانی وبرون سازمانی است(خدا رحمی،۱۳۸۱،۵۰).

۲-۹-۱دلایل اصلی پذیرشERP

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت