بخش ششم:جمع بندی

پژوهش حاضر با مورد بررسی و مورد نظر قرار دادن مبانی نظری و تحقیقات انجام گرفته داخلی و خارجی در این مورد این پژوهش ، مهمترین و اساسی ترین عامل ها[۶۴]،ملاک ها و شاخص های اعتبارسنجی(ارزیابی دورنی) را شناسایی و در قالب پرسشنامه ای با طیف پنج درجه ای لیکرت تدوین و توسط کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و متخصصین دانشگاهی اعتباربخشی کرده،سپس ضمن مشخص کردن سطح امتیاز و مطلوبیت هر یک از عامل ها و ملاک ها و شاخص ها ارزیابی کیفیت، اهم پیشنهادات کارشناسان و متخصصین درباره این عامل ها،ملاک ها و شاخص ها را در نظر گرفته و در نهایت به ارائه چارچوبی منظم برای تضمین کیفیت «به شیوه ارزیابی درونی» در آموزش متوسطه پرداخته و همچنین این چارچوب پیشنهادی برای تضمین کیفیت در آموزش متوسطه کشور را در مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد به طور آزمایشی اجرا کرده،تا وضعیت کیفیت مدارس متوسطه این استان را مشخص دارد.‌به این امید که اعضاء(مسؤلین،مدیران)را نسبت به وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطوب و بهبود وضعیت کیفیت و برنامه ها ترغیب و تشویق کند. از این جهت می توان گفت این پژوهش میان کارهای انجام گرفته،پژوهشی نو و مورد نیاز باشد.

با ملاحظه مبانی نظری و سابقه پژوهش مذکور،مسئله اساسی پژوهش حاضر این می‌باشد که عامل ها،ملاک ها و شاخص های اعتبارسنجی(ارزیابی درونی)برای تضمین کیفیت در مدارس متوسطه کشور کدامند؟و با توجه به ‌به این عامل ها،ملاک ها و شاخص های اعتبارسنجی(ارزیابی درونی) وضعیت کیفیت مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد چگونه می‌باشد.

نمودر شماره ۲-۱-چارچوب پژوهش

دانش آموز

مدیریت

معلم

فضا و تجهیزات

طراحی و تدوین ملاک های مربوط به هر یک از عامل ها

طراحی و تدوین شاخص های مربوط به هر یک از ملاک ها

تدوین عامل ها،ملاک ها و شاخص ها در قالب پرسش نامه

تعیین روایی و پایایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و فرستادن برای کارشناسان و متخصصین، و فرستادن برای کارشناسان و متخصصین برای تأیید اعتبار

فرایند تعیین امتیاز و مطلوبیت هر یک از عامل ها ملاک ها و شاخص ها

همچنین اعمال نظرات و پیشنهادات متخصصین و کارشناسان درباره چارچوب نهایی کار

تهیه فرم نهایی چارچوب ارزیابی و طراحی پرسش نامه برای اجرای مرحله دوم پژوهش

اجرای پرسش نامه به منظور مشخصص کردن وضعیت کیفیت مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد

فصل سوم: روش پژوهش

روش پژوهش

با توجه به هدف پژوهش که ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت «به شیوه ارزیابی درونی» در آموزش متوسطه کشور و اجرای آزمایش آن در مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد، بر این اساس،پژوهش حاضر در دو مرحله مستقل به شرح زیر انجام می شود.

الف:مرحله ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت (به شیوه ارزیابی درونی) در آموزش متوسطه کشور می‌باشد. در این مرحله از پژوهش، از طریق مطالعه اسناد و مدارک وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی،پژوهش های موجود در داخل کشور و خارج از کشور مجموعه ­ای از مهمترین و اساسی ترین عامل­ها، ملاک­ها و شاخص­ هایی اعتبارسنجی«ارزیابی درونی»شناسایی عامل ها ،ملاک ها و شاخص های اعتبارسنجی (ارزیابی دورنی) را شناسایی و در قالب پرسشنامه ای با طیف پنج درجه ای لیکرت تدوین کرده که اعتبار این مجموعه عامل­ها،ملاک­ها و شاخص ­ها توسط ۳۰۰ نفر از کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و متخصصین دانشگاهی تأیید شد. ‌بنابرین‏ روش این مرحله از پژوهش، توصیفی می‌باشد.

ب:مرحله دوم اجرای آزمایشی چارچوب پیشنهادی در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.در این مرحله از این پژوهش چارچوب پیشنهادی(مجموعه عامل،ملاک و شاخص های تدوین شده)برای تضمین کیفیت(ارزیابی درونی) در آموزش متوسطه کشور را در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا تا درباره وضعیت موجود خود و در مقایسه با اهداف مطلوب(بیان شده) مورد قضاوت قرار دهند و اعضاء(مسؤلین،مدیران)را نسبت به وضع موجود و حرکت به سمت وضع مطوب و بهبود وضعیت برنامه ترغیب و تشویق کند. ‌بنابرین‏ روش این مرحله از پژوهش پیمایشی می‌باشد.

‌بنابرین‏ به طور کلی روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گرداوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد.

جامعه پژوهش :

با توجه ‌به این که پژوهش دارای دو مرحله می‌باشد که یکی ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت « به شیوه ارزیابی درونی » در آموزش متوسطه کشور و اجرای آزمایش آن در مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد، بر این اساس،جامعه این پژوهش در هر مرحله متفاوت می‌باشد.

مرحله اول: ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت «اعتبارسنجی(ارزیابی درونی)» در آموزش متوسطه کشور می‌باشد. جامعه این مرحله از پژوهش شامل:

الف:جامعه متنی

اسناد و مدارک وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهش های موجود در داخل کشور و خارج از کشور که در زمینه موضوع وجود دارد.

ب: جامعه آماری

کارشناسان صفی و ستادی آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بوراحمد و چند تن از متخصصین و صاحب نظران در زمینه ارزشیابی کیفیت می‌باشد.

مرحله دوم:اجرای آزمایشی چارچوب ارائه شده در مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد.

برای اجرای آزمایشی طرح ،یک استان از سطح کشور انتخاب می شود که در پژوهش حاضر همه مدارس متوسطه (دخترانه و پسرانه)نظری (سالی واحدی)دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. استان کهگیلویه و بویراحمد دارای شهرستان های: بویراحمد، کهگیلویه،گچساران ،دنا، بهمئی، باشت و چرام می‌باشد.‌بنابرین‏ جامعه آماری در این پژوهش حاضر شامل:

۱-کلیه مدارس متوسطه نظری دخترانه و پسرانه دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۱ –که۲۴۰ مدرسه می‌باشد

۲-کلیه مدیران زن و مرد مدارس متوسطه نظری دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۱-که ۲۴۰مدیر می‌باشد

۳-کلیه معلمان »زن و مرد» مدارس متوسطه نظری دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۱ –که شامل ۲۰۰۰هزاردانش آموز می‌باشد.

۴-کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه نظری دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۱-۲۴۰۰۰هزار می‌باشد.

تعداد نمونه پژوهش :

با توجه ‌به این که پژوهش دارای دو مرحله می‌باشد که یکی ارائه چارچوبی برای تضمین کیفیت « به شیوه ارزیابی درونی » در آموزش متوسطه کشور و اجرای آزمایش آن در مدارس متوسطه استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد، بر این اساس،نمونه آماری این پژوهش در هر مرحله متفاوت می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت