امنیت و ایمنی

 

۴۴-۴۹

 

جدول ‏۳-۲ تخصیص سوالات پرسشنامه

روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها

به منظور اطمینان از ابزار اندازه گیری و به کار بردن آن در مرحله اصلی جمع آوری داده ها، ضرورت دارد تا پژوهشگر از طریق علمی اطمینان نسبی لازم را نسبت به روا بودن استفاده از ابزار مورد نظر و معتبر بودن آن پیدا کند. بنابراین، برای آنکه بتوان به نتایج نتیجه گیری اطمینان کرده و ادعا نمود که داده های حاصل از اندازه گیری قابل اطمینان هستند، ابزار اندازه گیری باید دارای دو خصوصیت اساسی روایی[۷۹] و پایایی[۸۰] باشد.

( اینجا فقط تکه ای از متن فایل پایان نامه درج شده است. برای خرید متن کامل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. )

روایی

مقصود از روایی پرسشنامه آن است که آیا ابزار اندازه گیری می تواند خصیصه و ویژگی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه گیری کند یا خیر؟ در این راستا به منظور تضمین روایی پرسشنامه از چند روش استفاده می شود.

روایی صوری[۸۱] و محتوایی[۸۲]

این نوع روایی بیانگر این موضوع است که سوالات آزمون تا چه حد به ظاهر شبیه موضوعی اند که برای اندازه گیری آن تهیه شده اند. در واقع وابسته به شم ، تجربه و قضاوت افراد خبره و متخصص است، در این نحقیق پس از بررسی مطالعات انجام شده در این حوزه( روایی محتوایی)، نظرات خبرگان گردشگری(دو نفر از راهنمایان گردشگری چینی در ایران و استاد راهنما) تغیرات لازم در پرسشنامه اعمال شده است(روایی صوری).

پایایی پرسشنامه

پایایی یک ابزار اندازه گیری، کمیتی است که معرف درجه ثبات که معرف درجه ثبات نتایج حاصل از اندازه گیری های مکرر با روش تعریف شده است. به عبارت دیگر، مقصود آن است که اگر پرسشنامه در یک فاصله زمانی کوتاه، چندین بار به گروه واحدی از افراد داده شود، نتایج حاصل نزدیک به هم باشد. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام ضریب پایایی استفاده می شود که اندازه آن معمولا بین صفر تا یک تغییر می کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک، معرف پایایی کامل پرسشنامه است.

ضریب آلفای کرونباخ

برآورد آلفای کرونباخ نشان می دهد که ارتباط درونی گویه های پرسشنامه تا چه حدی می باشد. در واقع زمانی که گردآوری داده ها متکی به اجرای یک واحد آزمون است، برآورد اعتبار از طریق هماهنگی درون سوال ها صورت می گیرد. در این گونه ابزارها، پاسخ هر سوال می تواند مقادیر عددی مختلف را اختیار کند. برای محاسبه ضریب آلفای کرونباخ ابتدا باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوال های پرسشنامه (یا زیر آزمون) و واریانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زیر مقدار ضریب آلفا را محاسبه کرد.

که در آن:
تعداد زیر مجموعه سوال های پرسشنامه یا آزمون
واریانس زیر آزمون    ام.
واریانس کل آزمون.
بنابراین پرسشنامه در میان یک نمونه مقدماتی ۳۰ نفری گردشگران چینی به صورت پیش آزمون توزیع گردید، و برای پایایی به دست آمده ۰٫۹۵۰ به دست آمده است. با توجه به اینکه مقادیر مذکور از عدد ۰٫۷ بیشتر است، پایایی مورد تایید قرار گرفت.

آزمون آلفای کرونباخ برای پایایی داده ها

آلفای کرونباخ

تعداد بخش ها

۰٫۹۵۰

۴۹

پس از جمع آوری کلیه داده ها آلفای کرونباخ به صورت زیر محاسبه شده است:

متغیر

تعداد بخش ها

ضریب آلفا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت