• فاور و نارانگو[۱۳۲](۲۰۱۰) تحقیقی را تحت عنوان “نقش استفاده از مشتقات مالی بر ارزش شرکت” را انجام دادند . آن ها در این تحقیق ، تأثیر هزینه نمایندگی و مشکلات نظارت را بر رابطه ی مشتقات مالی و ارزش شرکت ها بررسی نمودند . نمونه تحقیق آن ها ، ۱۷۴۶ شرکت با شعبه اصلی در ایالات متحده ، بوده و بازه ی زمانی تحقیق بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۰ می‌باشد و در تجزیه و تحلیل رگرسیون از اطلاعات مربوط به هزینه نمایندگی ، اداره امور شرکت و اطلاعاتی ‌در مورد متغیرهای نامتقارن ، استفاده و شاخص نظارت کل را بر سطح شرکت ها اعمال و از طریق آن ، اثرات نمایندگی و مشکلات نظارت را بر روی استفاده از مشتقات مالی و ارزش شرکت ها آزمون نمودند . نتایج تحقیق حاکی از آن بود که استفاده از مشتقات مالی اثر منفی بر ارزش شرکت هایی که با مشکلات نمایندگی و نظارت بیشتری مواجه هستند ، دارد و شرکت هایی که شفافیت اطلاعاتی کمتر ، هزینه نمایندگی بیشتر ، نظارت کمتر و مشکلات عدم تقارن اطلاعات بیشتری دارند ، ارزش گذاری در آن ها منفی است (Fauver&Naranjo,2010,pp 719-735) .

      • گنزالس و یوآن [۱۳۳](۲۰۱۰) تحقیقی را تحت عنوان مدیریت ریسک و ارزش شرکت انجام دادند . آن ها در این تحقیق اثر نوآوری های مالی را بر ارزش شرکت ها ، سرمایه گذاری و تصمیم گیری مالی و به طور خاص ، اثر مشتقات انرژی (آب و هوایی) را بر روی کسب وکار بررسی نمودند . مشتقات انرژی در سال ۱۹۹۷ برای کمک به مدیریت ریسک های مربوط به آب و هوا به وجود آمده و شرکت هایی که جریان های نقدی آن ها با تغییر شرایط آب و هوایی در نوسان بوده است نسبت به سایر شرکت ها بیشتر از این مشتقات استفاده می‌کردند . جامعه آماری تحقیق آن ها شرکت های انرژی آمریکا بوده و اطلاعات مربوط به آن ها از طریق گزارش های سالیانه کی اسپن[۱۳۴] در دوره زمانی نوامبر ۲۰۰۶ تا مارس ۲۰۰۷ گرفته شده است . آن ها دریافتند که مشتقات آب و هوایی در شرکت های انرژی آمریکا منجر به افزایش ارزش شرکت ها ، سرمایه گذاری و اهرم می‌گردد و به طور کلی نوآوری های مالی اثر قابل توجهی بر درآمد شرکت ها دارد و مدیریت ریسک به طور معناداری ارزش شرکت ها ، سرمایه گذاری و تصمیم های مالی را تحت تأثیر قرار می‌دهد (González & Yun,2010,pp 1-49) .

    • گارسیا و سانچز[۱۳۵](۲۰۱۱) در تحقیقی اثر ارزش شرکت را بر ابعاد مختلف ساختار مالکیت مانند تمرکز مالکیت، مالکیت فردی و مالکیت بانکی در بازار سرمایه اسپانیا بررسی نمودند . نمونه آماری تحقیق آن ها ، شرکت های غیرمالی ثبت شده در بورس اوراق بهادار مادرید و بازه زمانی آن از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ بوده است و در این تحقیق از داده های مقطعی و سری زمانی استفاده نمودند . نتایج تحقیق نشان داد که مکانیزم ساختار مالکیت اصلی که ارزش شرکت را تحت تأثیر قرار می‌دهد ، تمرکز مالکیت است و تمرکز مالکیت به طور مطلوبی بر ارزش شرکت تأثیرگذار بوده اما در سطوح بالای شرکت اثر زیان آور داشته که منجر به منفی شدن ارزش بازار می‌گردد و سطح بالایی از مالکیت سهام‌داران را تحت تأثیر قرار می‌دهد (Garcia&Sanchez,2011.pp 41-53) .

    • کوزی و همکاران[۱۳۶](۲۰۱۳) در تحقیقی تحت عنوان” چند ملیتی بودن[۱۳۷] و ارزش شرکت” به تأثیر چند ملیتی بودن شرکت بر ارزش آن در کشور ترکیه پرداختند.چند ملیتی بودن شرکت در این تحقیق ‌بر اساس نسبت فروش خارجی سنجش گردیده است . بازه زمانی تحقیق از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ بوده است . طی این دوره زمانی ، شرکت های جامعه آماری موظف بودند ، استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی[۱۳۸] را قبول نمایند؛ ‌به این جهت تجزیه و تحلیل را در دو بازه زمانی ، سال های ۱۹۹۷تا ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ انجام دادند . در واقع هدف این بود که دریابند ، آیا پذیرش استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی توسط شرکت ها اثری بر ویژگی های ارزش شرکت ها داشته است و دقت نتایج را قبل و پس از پذیرش آن بررسی نمایند . آن ها در این تحقیق از دو روش شبکه عصبی مصنوعی[۱۳۹] و درخت تصمیم گیری برای بررسی اثر چندملیتی بودن و ۱۴ شاخص مالی دیگر (نرخ رشد دارایی ، هزینه سرمایه ، چرخه تبدیل وجوه نقد ، نسبت بدهی مالی ، نسبت اهرمی ، مجموع دارایی ، نسبت نقدینگی ، نرخ گردش دارایی ، نرخ رشد فروش ، نسبت دارایی بلند مدت ، نسبت آنی ، نرخ رشد خالص ، بازده دارایی ، حاشیه سود خالص) بر ارزش شرکت استفاده نمودند . آن ها از دو متغیر وابسته (ارزش بازار و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری) که منعکس کننده ارزش شرکت است ، استفاده نمودند . نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت بین‌المللی شرکت ها در ترکیه اثر چندانی بر ارزش شرکت ندارد و سرمایه گذاران در انتخاب شرکت در جهت سرمایه گذاری ، ویژگی های دیگری را مدنظر قرار می‌دهند و چند ملیتی بودن اهمیت چندانی برای آن ها ندارد ؛ یعنی چندملیتی بودن (نسبت فروش خارجی)تا حدود متوسطی بر ارزش شرکت اثر دارد ، اما ویژگی هایی مانند اندازه شرکت، اهرم ، نقدینگی و سودآوری به طور مداوم بر ارزش شرکت تأثیرگذارهستند (Kuzey et al,2013,pp 1-16) .

  • اسین و همکاران[۱۴۰] (۲۰۱۳) در تحقیقی ارتباط بین پوشش ریسک و ارزش شرکت ها را در شرکت های هواپیمایی بررسی نمودند . تعداد نمونه های تحقیق آن ها ۵۴ شرکت هواپیمایی تجاری بوده است که از این بین ، ۱۳ شرکت ، شرکت های هواپیمایی خطوط هوایی آمریکا و ۱۴ شرکت هواپیمایی اروپایی و ۲۷ شرکت هواپیمایی بین‌المللی و دوره زمانی تحقیق از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۲ بوده است . آن ها مزایای بررسی صنعت هواپیمایی را در پنج بند خلاصه نمودند که عبارتند از :

    1. این صنعت به طور قابل توجهی دارای ریسک قیمت سوخت می‌باشد که حساس به قیمت نفت است .

    1. با توجه به رقابت شدید در این صنعت ، تنها بخش محدودی از ریسک قیمت سوخت به مشتریان منتقل می‌گردد و پوشش ریسک تا حدی محدود است .

    1. احتمال این که شرکتی دستخوش فعالیت های سفته بازی قرار گیرد کم است .

    1. این صنعت در حاشیه سود پایین و بهره گیری از اهرم های مالی عمل می‌کند و شرکت ها در معرض ریسک درماندگی مالی قرار دارند .

  1. اطلاعات پوشش ریسک به طور مستمر در دسترس اکثریت شرکت های هواپیمایی دارای برنامه پوشش ریسک طراحی شده قرار دارد .

در این تحقیق آن ها از مدل اثرات ثابت و رگرسیون تک متغیره استفاده نمودند . نتایج تحقیق حاکی از آن بود که حداکثر ارزش شرکت تحت پوشش ریسک زمانی است که دارای هزینه درماندگی مالی بالا و فرصت های سرمایه گذاری قابل توجهی است و مالکیت دولتی ، ارزش شرکت و هزینه سرمایه و سوددهی و نسبت پوشش ریسک را کاهش می‌دهد (Isin,2013,pp 1-61) .

فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱) مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت