در سال ۱۳۷۲، قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. به موجب این قانون، دولت می‌تواند حسب مورد از خدمات حسابداران رسمی در مواردی چون: حسابرسی و بازرسی قانونی شرکت­های سهامی عام، شرکت­های سهامی خاص، شرکت‌های غیر سهامی و شرکت‌های موضوع بندهای الف و ب ماده ( ۷) اساسنامه قانونی سازمان حسابرسی و همچنین حسابرسی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی استفاده نماید. ضمناً در قانون فوق پیش ­بینی شده است که به منظور تنظیم امور و اعتلای حرفه حسابداری و حسابرسی و نظارت بر کار حسابداران رسمی، جامعه حسابداران رسمی ایران تشکیل گردد. در سال ۱۳۷۴ آیین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی و چگونگی انتخاب آنان موضوع تبصره یک قانون فوق­الذکر به تصویب هیئت محترم وزیران رسید و متعاقب آن هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین و معرفی گردید. هیئت مذکور از نیمه دوم سال ۱۳۷۴ فعالیت خود را با بررسی پرونده های متقاضیان عنوان حسابدار رسمی را آغاز کرد. در اوایل سال ۱۳۷۵ در اجرای آیین نامه تعیین صلاحیت حسابداران رسمی، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، هیأتی ۱۰ نفره متشکل از ۷ نفر عضو هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی و ۳ نفر حسابدار دیگر را به عنوان نخستین حسابداران رسمی معرفی نمودند تا ظرف مدت شش ماه، اساسنامه جامعه مذبور را تهیه و برای تصویب نهایی به هیئت وزیران تقدیم نماید . این اساسنامه در مهلت مقرر تهیه و در شهریورماه ۱۳۷۸ به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده است. همچنین در سال ۱۳۷۸ آیین نامه چگونگی استفاده از خدمات و گزارش‌های حسابداران رسمی و مؤسسات حسابرسی موضوع تبصره ( ۴) ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه­ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار­ رسمی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و با شرکت جمعی از کارشناسان و صاحب‌نظران تهیه و به تصویب هیئت محترم وزیران رسید.

بر پایه تبصره ۱ماده ( ۵) اساسنامه جامعه حسابداران رسمی ایران، نحوه برگزاری انتخابات شورای عالی، با پیشنهاد هیئت مؤسس به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌رسد . این دستورالعمل در ۲۱ ماده و۹ تبصره در تاریخ ۲/۹/۱۳۷۹ به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی رسیده است .

با تصویب این دستورالعمل مقدمات تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران و انتخابات شورای عالی فراهم شد. همزمان هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی ایران نیز تلاش های خود رادر جهت تکمیل فهرست اولین گروه حسابداران رسمی متمرکز نمود، به گونه ای که تا برگزاری اولین گردهمایی حسابداران رسمی ایران در پایان خردادماه ۱۳۸۰ ، عملیات اجرایی شناسایی متقاضیان عضویت در جامعه حسابداران رسمی ایران به پایان رسید و این افراد در پایان خردادماه ۱۳۸۰ دعوت شدند. استقبال از این دعوت و سخنان امیدبخش جناب آقای دکتر نمازی وزیر امور اقتصادی و دارایی و جناب آقای فاطمی زاده رییس هیئت تشخیص صلاحیت حسابداران رسمی ایران، تشکیل جامعه حسابداران رسمی ایران را عملاً نوید داد. نخستین مجمع عمومی جامعه حسابداران رسمی ایران در دوم شهریور ماه ۱۳۸۰ ، با هدفد انتخاب اعضای شورای عالی تشکیل گردید. در این جلسه ۱۱ نفر اعضای اصلی شورای عالی و ۳ نفر اعضای علی­البدل توسط رأی مستقیم اعضای جامعه انتخاب شدند و فعالیت جامعه حسابداران رسمی ایران رسماً آغاز شد و در تاریخ ۱۱/۱۱/۱۳۸۰به عنوان مؤسسه‌ غیرتجاری به ثبت رسید. در ادامه و به­ تدریج اعضای هیئت مدیره و کار­گروه ­های تخصصی توسط شورای عالی و اعضای هیئت عالی نظارت تعیین شدند و کار خود را آغاز کردند.

مجموعه قانون و مقررات حاکم بر جامعه حسابداران رسمی نخستین بار در سال ۱۳۸۳ منتشر شد. این کتاب با استقبال اعضای جامعه مواجه و چندین بار تجدید چاپ شد . تغییر در مقررات حاکم بر فعالیت‌های جامعه تجدیدنظر در این نشریه را به منظور به روزرساندن مطالب آن ایجاب می کرد؛ از این رو، چاپ اخیر این کتاب با اعمال آخرین اصلاحات ارائه شده است.( مرکز آموزش و تحقیقات حسابداری و حسابرسی حرفه ای ، ۱۳۸۸)

۲-۲-۲تعریف حسابرسی سیستم­های کامپیوتری

یکی از مهم­ترین عواملی که در حین بحث ‌در مورد حسابرسی کامپیوتری باید در نظر گرفت آن است که اصطلاح حسابرسی کامپیوتری را می توان به چیز های مختلفی نسبت به افراد مختلف تعریف کرد. چیزی که ممکن است به عنوان حسابرسی کامپیوتری در یک سازمان اطلاق شود و به صورت محدودتر به عنوان حسابرس کامپیوتری متخصص ،ممکن است به وسیله حسابرس تجاری در سازمان­ های مشابه دیگر اطلاق شود. برای مثال، حسابرس کامپیوتری ممکن است محدود به سیستم­های نرم­افزاری حسابرسی در یک سازمان باشد .در صورتی که حیطه­ هایی مانند سیستم­های حسابرسی در حالت پیشرفته ممکن است وظیفه حسابرس تجاری باشد به طور مشابه ،در مقداری از سازمان­ها، پیشروی حسابرسی کامپیوتری به سمت بررسی شیوه های کار بر اساس برنامه ­های کار حسابرسی برای حسابرسان امری غیر معمول نیست.

قانون­های سخت وشدیدی در حیطه حسابرسی کامپیوتری موجود نیست . در اغلب موارد، سازمان هایی با اندازه یکسانی که در بخش مشابهی فعالیت می‌کنند ، ممکن است شیوه های متفاوتی در حسابرسی کامپیوتری داشته باشند. حتی سازمان هایی که ظاهراًٌ در حیطه­های حسابرسی مشابهی فعالیت می‌کنند ، تفاوت­هایی مشخص در عمق فعالیت­های آن در زمینه حسابرسی مشاهده می شود.

حسابرسی سیستم عامل در یک سازمان ممکن است نیاز به ۵ تا۱۰ روز داشته باشد، در حالی که ، در سازمان دیگر ‌با سیستم عامل مشابه نیاز به مرور بیشتر داشته باشد که ممکن است سالها به طول بیانجامد.(نشریه ۸۳ سازمان حسابرسی، حسابرسی سیستم­های کامپیوتری، خلاصه نشریه ۸۳ سازمان)

۲-۲-۳ مبدأ حسابرسی کامپیوتری:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت