جدول شماره (۳-۳): رفتار مصرف‏ کنندگان

 

شاخص ها
شماره سوالات
تعداد سوالات

 

رفتار مصرف‏ کنندگان
۱ تا ۱۳
۱۳

 

۳-۶- روایی و پایایی پرسشنامه
۳- ۶-۱- روایی پرسشنامه
برای بدست آوردن روایی آزمون در این پژوهش با بهره‏گیری از نظرات و راهنمایی‏های برخی از صاحب نظران، سؤالات آزمون مورد بررسی قرار گرفت و ابهامات آن برطرف گردید،که این امر بیانگر روایی محتوایی[۱۳۷] قابل قبول آزمون می‏باشد. مقصود این است که آیا ابزار اندازه‌گیری موردنظر می‌تواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر؟ به عبارت دیگر مفهوم روایی[۱۳۸] به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه‏ی مورد نظر را می‌سنجد. نظر کارشناسان و خبرگان می‌تواند کمک خوبی برای بهبود روایی ابزار اندازه‌گیری باشد. موضوع روایی از آن جهت اهمیت دارد که اندازه‏گیری‌های نامتناسب می‌تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش سازد. برای بررسی روایی محتوایی پرسشنامه ­های پژوهش حاضر از تکنیک دلفی روایی (اعتبار) پرسشنامه‏ی محقق ساخته مربوط به ابزارهای بازرایابی سبز و رفتار مصرف کنندگان را به تایید رسانده‏اند.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

جدول میانگین و انحراف معیار نظرات اساتید و خبرگان در ادامه آمده است که نشان دهنده مرتبط بودن سوالات پرسشنامه به هدف پژوهش می­باشد. زیرا مشاهده می­ شود میانگین نظرات اساتید و خبرگان در سطح بالایی قرار داشته و سوالات مورد نظر را در سطح بالایی مرتبط تشخیص داده ‏اند. اما در پرسشنامه‏ی خبرگان برخی از سوالات که دارای میانگین­های کوچکتر از مقدار متوسط (۳) بودند از ساختار پرسشنامه حذف گردیدند.
از آنجا که هر دو پرسشنامه استفاده شده استاندارد هستند، روایی آنها در مطالعات متعدد داخلی و خارجی تأیید شده است و همچنین در این پژوهش نیز دوباره مورد تایید ۷ نفر اساتید و صاحب نظران مدیریت قرار گرفته است. جداول (۳-۴) و (۳-۵) نشان دهنده وضعیت تأیید شاخص‎ها توسط خبرگان است.
جدول (۳-۴): وضعیت تأیید سوالات متغیر مستقل توسط خبرگان

 

ابعاد
ردیف
سوالات
میانگین
انحراف معیار

 

تبلیغ محیط زیستی
۱
تبلیغات محیط زیستی موجب ارتقاء دانش من در مورد محصولات سبز می‏شود.
۳٫۷۱۴۳
.۴۸۷۹۵

 

۲
من از تماشای پخش تبلیغات محیط زیستی لذت می‏برم.
۳٫۸۵۷۱
.۳۷۷۹۶

 

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت