رابین[۱۱۲] (۱۹۸۳، به نقل از خمسه و حسینیان، ۱۳۸۷) تفاوت صمیمیت میان زنان و مردان را به همانند‏سازی پسران و دختران در فرایند رشد و تحول نسبت می‏ دهد. همانند سازی منفی پسران با مادر و همانند سازی مثبت با پدر، باعث می‏ شود که آن‏ها نیاز به برقراری پیوند‏های عاطفی را کمتر تشخیص دهند و پس از ورود به عرصه ازدواج، به دلیل آموزش‏هایی که درباره‏ مردانگی دریافت می‏ کنند، احساسات خود را زیر پوششی از آرامش، قدرت و منطق پنهان سازند.

نتایج پژوهشی که به صورت مصاحبه با گروهی از مردان متاهل و مجرد انجام شد نشان داد که بسیاری از مردان از اینکه نمی‏توانند درباره‏ مسائل شخصی و عاطفی خود صحبت کنند ناراضی‏اند، اما از روبه‏رو شدن با واکنش‏های منفی، که ممکن است به دنبال تعامل‏های صمیمانه‏تر بروز کند نیز هراس دارند و تنها در صورتی که شریک زندگی آن‏ها خواهان تعاملی بسیار صمیمی باشد، می ‏توانند رفتارهایی صمیمانه‏تر نشان دهند (رید و فاین[۱۱۳]، ۱۹۹۲؛ به نقل از خمسه و حسینیان ۱۳۸۷). بر این اساس، به نظر نمی‏رسد که مردان، فاقد توانایی صمیمیت باشند. فهر (۱۹۹۶)‏، برشباهت زنان و مردان در روابط صمیمانه تأکید می ‏کند و معتقد است که زنان و مردان اهمیت یکسانی برای روابط صمیمانه قائل هستند.

نتایج پژوهش خمسه و حسینیان (۱۳۸۷) نشان داد که در ابعادی که مستلزم سهیم کردن دیگری در افکار، احساسات و باورهایی که با مذهب، ارزش‏های اخلاقی، هنری و اجتماعی سرو کار دارد در میان زوج‏ها شباهت‏های جنسیتی در نیازهای صمیمیت وجود دارد. اما بیان شده که مردان نیاز بیشتری به صمیمیت عاطفی، صمیمیت روانشناختی، صمیمیت جنسی دارند در حالی که زنان بیشتر نیازمند صمیمیت جسمانی هستند. هم چنین نشان داده شد که در بعد صمیمیت زمانی، که مدت زمان لازم برای ایجاد رابطه صمیمانه را بررسی می ‏کند تفاوت معنادار است و نیاز زنان به صمیمیت زمانی بیشتر است به گونه‏ای که ۶۶ درصد زنان از صمیمیت زمانی موجود ناراضی بودند، در حالی که تنها ۱۰ درصد مردان از این مسئله ابراز نارضایتی می‏ کردند. تفاوت در بعد صمیمت زمانی ‌به این معنا است که زنان، بیشتر از مردان نیاز دارند که با شریک احساسی خود مدت زمان بیشتری را صرف کنند.

نتایج پژوهش دسکاتنر وثلن (۱۹۹۱)‏، نشان داد که زنان نسبت به مردان ترس از صمیمیت پایین‏تری دارند. هم‏چنین در مطالعه ثلن و همکاران (۲۰۰۰) مردها نسبت به زنان نمرات بالاتری در مقیاس ترس از صمیمیت کسب کردند. اما در پژوهش (فلاح زاده، فرزاد، فلاح زاده، ۱۳۹۰) تفاوت معناداری بین ترس از صمیمیت در زنان و مردان مشاهده نشد.

در یک جمع‏بندی با توجه به مطالبی که بیان شد می‏توان گفت که سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت با ترس از صمیمیت رابطه داشته و فرضیات زیر را بیان نمود که این پژوهش سعی بر آن داشت تا این فرضیات را بررسی نماید.

۲-۳- فرضیه ‏های پژوهش:

    1. بین سه متغیر، سبک‏های دلبستگی، سبک‏های پردازش هویت و ترس از صمیمیت رابطه معناداری وجود دارد.

    1. سبک‏های دلبستگی، پیش‌بینی کننده معنادار ترس از صمیمیت در دانشجویان می‏ باشند.

    1. سبک‏های پردازش هویت، پیش‌بینی کننده معنادار ترس از صمیمیت در دانشجویان می‏ باشند.

  1. سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت می‏تواند ترس از صمیمیت را در دختران ‏و ‏پسران ‏دانشجو به گونه‏ای متفاوت پیش ‏بینی نمایند.

فصل سوم

روش پژوهش

۳-۱- طرح پژوهش، بیان متغیرها و نحوه تغییر یا کنترل آن ها:

پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد و در قالب رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان، رابطه بین متغیر‏ها مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش، سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت، به عنوان متغیر های مستقل(پیش بین) و ترس از صمیمیت، متغیر وابسته (ملاک) می‏ باشند.

۳-۲-جامعه آماری، مشارکت کنندگان و روش انتخاب آن ها:

جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشجویان رشته‌های مختلف تحصیلی دانشگاه شیراز بود که در سال تحصیلی ۹۳-۱۳۹۲ مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل ۳۵۰ دانشجوی دختر و پسر بخش‏های مختلف دانشگاه شیراز بود که به شیوه نمونه‏گیری تصادفی خوشه‏ای نسبتی انتخاب شدند، ‌به این صورت که از دانشکده‏های دانشگاه شیراز چهار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت، علوم و کشاورزی به تصادف انتخاب شدند، و از هر دانشکده تعدادی کلاس‏ به تناسب تعداد دانشجویان هر دانشکده انتخاب و پرسشنامه‌ها به دانشجویان کلاس‏ها داده شد. در جدول (۳-۱) دانشکده‏ها، تعداد کلاس‏ها، رشته‏های منتخب، جنسیت و تعداد آزمودنی‏ها به تفکیک آمده است. لازم به ذکر است که ۲۱ پرسشنامه به جهت تکمیل ناقص و مخدوش بودن حذف شد. لذا در تحلیل نهایی در مجموع ۳۲۹ دانشجوی دختر و پسر (۱۸۲دختر و ۱۴۷پسر) شرکت‏کنندگان این پژوهش بودند.

جدول۳-۱- توزیع آزمودنی‏ها برحسب کلاس، رشته و جنسیت

دانشکده
تعداد کلاس
رشته تحصیلی
زن
مرد
کل

علوم انسانی

۲

جعرافیا

۱۸

۱۱

۲۹

تاریخ

۲۱

۱۴

۳۵

علوم پایه

۳

فیزیک

۱۷

۱۵

۳۲

زیست

۱۴

۱۰

۲۴

زمین شناسی

۲۱

۱۷

۳۸

کشاورزی

۴

گیاه‏پزشکی

۲۳

۲۱

۴۴

باغبانی

۱۲

۱۰

۲۲

علوم دام

۱۳

۹

۲۲

زراعت

۱۰

۱۱

۲۱

اقتصاد و مدیریت

۲

اقتصاد

۱۴

۱۲

۲۶

مدیریت صنعتی و بازرگانی

۱۹

۱۷

۳۶

جمع کل

۱۱

۱۸۲

۱۴۷

۳۲۹

۳-۳-تعریف عملیاتی متغیر ها:

۳-۳-۱- ترس از صمیمیت: در پژوهش حاضر منظور از ترس از صمیمیت نمره‏ی فرد در پرسشنامه ترس از صمیمیت اسکاتنر و ثلن (۱۹۹۱) می‌باشد. شرح و توصیف این مقیاس در قسمت مربوط به معرفی ابزارهای پژوهش ارائه شده است.

۳-۳-۲- سبک دلبستگی: در این پژوهش سبک دلبستگی فرد عبارت است از نمره ای که وی در هر یک از ۳ زیر مقیاس نزدیک بودن[۱۱۴]، وابستگی[۱۱۵] و اضظراب[۱۱۶] بر اساس پرسشنامه کولینز و رید (۱۹۹۰) به دست می ‏آورد. شرح و توصیف این مقیاس در قسمت مربوط به معرفی ابزارهای پژوهش ارائه شده است.

۳-۳-۳- سبک پردازش هویت: نمره‏ای است که فرد در پرسشنامه‏ی سبک پردازش هویت (وایت، وامپلر، وین[۱۱۷]، ۱۹۹۸) طبق مدل برزونسکی، به دست می ‏آورد.

۳-۴- ابزارهای پژوهش:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت