این مرحله مربوط به تعریف معماری محصول و تجزیه آن به زیرمجموعه‌ها و اجزای تشکیل‌دهنده‌ی مربوطه می‌شود. طرح مونتاژ نهایی در سیستم تولید نیز معمولاً در این مرحله تعریف‌شده و برون داد آن چیدمان هندسی محصول و خصوصیات عملکردی هر یک از زیرمجموعه‌های آن و فرایند اولیه نمودار گردشی فرایند مونتاژ است.

    1. طراحی جزئیات:

در اینجا خصوصیات کامل هندسه، مواد و میزان خطای مجاز برای هر یک از اجزای منحصربه‌فرد محصول شناسایی و تمامی قطعات استانداردی که باید از تأمین‌کنندگان خریداری شوند را شامی می‌شود. در این مرحله برنامه‌ای برای فرایند به وجود آمده و ابزارآلات و تجهیزات موردنیاز برای قطعاتی که باید در داخل شرکت و یا مجموعه تولید ساخته شوند؛ طراحی می‌گردد. نتیجه این قسمت تهیه مستندات کنترل محصول به شکل نقشه‌ها و یا فایل‌های کامپیوتری است که ویژگی‌های هندسی هر قطعه، ابزار تولید و خصوصیات قطعات خریداری‌شده و برنامه‌های ساخت و مونتاژ محصول را در بردارد.

(( اینجا فقط تکه ای از متن درج شده است. برای خرید متن کامل فایل پایان نامه با فرمت ورد می توانید به سایت feko.ir مراجعه نمایید و کلمه کلیدی مورد نظرتان را جستجو نمایید. ))

    1. آزمایش و اصلاحات:

در این مرحله ساخت و ارزیابی گونه‌های متعددی از نمونه‌های اولیه محصول شکل می‌گیرند. نمونه‌های ابتدایی که آلفا نام دارد معمولاً با قطعاتی ساخته می‌شود که از ویژگی‌های هندسی و مواد اصلی محصول نهایی برخوردار است ولی به شیوه فرآیندهای اصلی تولید محصول موردنظر ساخته نمی‌شوند. مدل‌های آلفا برای تعیین کارکرد محول مطابق طرح آن و همچنین برای تعیین میزان جلب رضایت نیازهای کلیدی مشتریان آزمایش می‌روند.
مدل‌های ثانویه که اغلب بتا نام دارند معمولاً با خصوصیات هندسی مشابه و مواد اصلی ساخته می‌روند ولی ممکن است به شیوه فرایند مونتاژ نهایی، مونتاژ نشده باشند. مدل بتا به شکل وسیعی در داخل شرکت آزمایش و توسط برخی از مشتریان انتخابی آزمایش می‌شود. هدف از تولید بتا معمولاً تهیه پاسخ به شکی‌ات موجود درباره کار آیی و قابلیت اطمینان است که به‌منظور شناسایی تغییرات مهندسی لازم برای محصول نهایی انجام می‌شود.

    1. مرحله عرضه اولیه یا ابتدایی محصول:

در این بخش محصول با بهره گرفتن از سیستم موردنظر ساخته می‌شود. مقصود از مرحله عرضه ابتدایی، آموزش نیروی کار و حل مشکلات باقی‌مانده در فرایند تولید است. محصولات این بخش به مشتریان پیشنهادی عرضه‌شده و مورد ارزیابی از طرف آن‌ها قرار می‌گیرند. معمولاً دوران گذار از این مرحله به تولید مستمر محصول به شکل تدریجی صورت می‌گیرند.
خلاصه‌ای از مراحل فرایند عمومی تولید در جدول صفحه بعد نمایش داده‌شده است. (آلریچ و اپینجر[۱۳]، ۲۰۰۳).
شکل ۲-۱- فرایند عمومی تولید
۲-۲-۱-۲ فرایند توسعه محصولات جدید
فرایند توسعه محصول
سازمان توسعه محصول که توسط کوپر و ادگت در سال ۱۹۹۶ پایه‌گذاری شده است، فرایند توسعه محصول جدید را این‌گونه معرفی می‌کند. نوآوری و ارائه محصول جدید با یک ایده شروع می‌شود و با پرتاب موفق محصول به بازار پایان می‌یابد. مراحلی که بین این دونقطه وجود دارند را می‌تواند به دو بخش تقسیم کرد، مرحله‌ها فعالیت‌ها و دروازه‌ها (نقاط تصمیم‌گیری) مرحله‌ها جایی هستند که فعالیت‌ها در آن‌ها انجام می‌شود. افراد تیم توسعه در این مراحل به جمع‌ آوری اطلاعات می‌پردازند و فعالیت‌های لازم را انجام می‌دهند تا وارد مرحله بعد شوند. این مراحل چندوظیفه‌ای هستند به این معنا که وظایف از هم جدا نیستند و مثلاً مرحله‌ای مخصوص تحقیق و توسعه و یا بازاریابی وجود ندارند و فعالیت‌ها به‌طور موازی انجام می‌روند تا سرعت کار بالا رود. برای مدیریت ریسک، در فعالیت‌های موازی باید به جمع‌ آوری اطلاعات حیاتی- فنی، بازاریابی، مالی و عملیاتی- نیز پرداخته شود. گفتنی است که هر مرحله از مرحله قبلی خود گران‌تر تمام می‌شود، درحالی‌که ریسک کلی کاهش می‌یابد. جدا از مرحله کشف، پنج مرحله در فرایند توسعه محصول وجود دارند. (Product.Development-Institute, n,d)

    1. کشف:فعالیت‌هایی که برای کشف فرصت‌ها و ساخت ایده‌های جدید طراحی ‌شده‌اند.
    1. بررسی:ارزیابی سریع و ارزان ایده ازنظر فنی و بازاریابی
    1. ساخت مورد کسب‌وکار:این مرحله انجام تکالیف حیاتی است. پروژه ازنظر فنی، بازاریابی امکان‌سنجی می‌شود و سه خروجی دارد. تعریف محصول و پروژه، توجیه پروژه و طرح پروژه.
    1. توسعه: طرح‌ها ملموس‌تر می‌شود و طراحی و توسعه حرفه‌ای محصول صورت می‌گیرند. الگوهای عملیاتی و پرتاب محصول طراحی می‌روند و چگونگی آزمون محصول برای مراحل بعدی تعریف می‌روند.
    1. آزمون و ارزیابی:هدف در این مرحله تصدیق کل پروژه است، یعنی محصول، فرایند تولید، پذیرش مشتری و جنبه‌های اقتصادی پروژه.
    1. پرتاب: تجاری‌سازی کامل محصول در این مرحله صورت می‌گیرند.

همان‌طور که گفته شود، قبل از هر یک از مراحل، یک نقطه تصمیم‌گیری وجود دارد که درباره حیاط و یا مرگ پروژه به تصمیم‌گیری می‌پردازد. هدف از این نقاط حذف پروژه‌های معمولی و تمرکز بخشیدن به منابع سازمان و انتخاب بهترین پروژه است.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که پروژه‌های نوآورانه ۵٫۲% شانس موفقیت دارند (ناسوم[۱۴]، ۲۰۰۵). شانس موفقیت پروژه‌های معمول توسعه محصول نیز چندان بهتر نیست (گریفن[۱۵]، ۱۹۹۷). تقریباً ۲۵% از ایده‌های محصولات جدید در فاز غربال اولیه ردمی‌شود و ۶۰% آن‌ها در فاز واقعی توسعه محصول زمانیک پول زیادی صرف پروژه شده است شکست می‌خورد (آرتمن[۱۶]، ۲۰۰۹).
به گفته اویریچ و اپینجر (۲۰۱۱) فرایند تبیین یافته توسعه محصول کمک می‌کند تا:

    1. چندین نقطه بررسی فراهم آورده شود که در هر یک از نقاط کیفیت کنترل می‌شود و درنتیجه می‌تواند در مورد کیفیت محصول نهایی اطمینان حاصل کرد.
    1. یک فرایند توسعه نقش هر یک از بازیگران را به‌خوبی تعریف کند و با هماهنگ‌سازی تیم کار آیی کلی بالا می‌رود.
    1. به هریک از فازهای توسعه زمان مشخصی تخصیص داده شود، درنتیجه با بهره گرفتن از یک فرایند توسعه می‌تواند زمان کلی توسعه را تخمین زد و کنترل کرد.
    1. فرایند توسعه محصول طرح اولیه‌ای را برای مدیریت فراهم می‌آورد، درنتیجه با مقایسه نتایج واقعی با انتظارات پیشین مدیریت می‌تواند اثربخشی پروژه را به نتیجه و مشکلات را شناسایی کند.
    1. مستندسازی فرایند توسعه می‌تواند به شناسایی و بهره‌برداری از فرصت‌های بهبود محصول، کمک کند.

۲-۲-۱-۳ مدل‌ها و فرایندهای توسعه محصول جدید
مدل توسعه محصول و معرفی یک محصول جدید یکی از مهم‌ترین تصمیمات استراتژیک است که شرکت‌ها می‌توانند اتخاذ کنند (کوپر[۱۷]، ۲۰۰۱). یک محصول جدید نه‌تنها می‌تواند سود قابل‌توجهی برای شرکت‌ها خلق کند. بلکه ابزاری مهم برای به دستاورد مزیت رقابتی پایدار محسوب می‌شود (بیمنس[۱۸]، ۲۰۰۳).
مدل توسعه لستر (۱۹۹۸)
لستر ۱۹۹۸ ضمنی بررسی‌ها و تحقیقات خود در واحد تحقیق و تکنولوژی شرکت hoedst فرایند توسعه محصول جدید را شامل چهار مرحله ۱. ایجاد مفاهیم محصول جدید ۲. ارزیابی امکان‌پذیری مفهوم از دیدگاه فنی، تولیدی و کسب‌وکار ۳. توصیف عملکرد و مزایای محصول و امکان‌پذیری فرصت‌های کسب‌وکار ۴. انبوه‌سازی جایگاه تجاری.
شکل -۲-۲-مدل توسعه لستر (۱۹۹۸)
مدل توسعه محصول بوز، آلن، هامیلتون (۱۹۶۸۱۹۸۲)
یکی از معروف‌ترین مدل‌های توسعه محصول جدید که بسیار مورداشاره واقع‌شده است به‌وسیله بوز، آلن، هامیلتون در سال ۱۹۸۲ با افزودن مراحلی به‌روز شد. مدل سال ۱۹۶۸ و ۱۹۸۲ در شکل نمایش داده‌شده. این دو مدل شامل بیشتر کارهای در این حوزه است. هیچ نویسنده‌ای تا با بوز آلن و هامیلتون مخالف نکرده است.
شکل –۲-۳- مدل توسعه محصول بوز، آلن، هامیلتون (۱۹۶۸،۱۹۸۲)
مدل بوز، آلن و همیلتون نتیجه تحقیق بر روی بیش از ۱۳۰۰۰ محصول جدید از شرکت‌های کالاهای صنعتی و مصرفی است. هر مرحله در مدل، نشان‌دهنده یک‌فاز از فرایند توسعه هست. هر ۷ مرحله باید به‌صورت متوالی همچنآن‌که در زیر نشان داده‌شده است طی شود. (بوز، آلن و همیلتون، ۱۹۸۲)
مدل توسعه محصول جدید روسنتال (۱۹۹۲)
مدل توسعه محصول جدید ازنظر روسنتال متفاوت هست. او بیان می‌کند که فرایند توسعه محصول از پنج مرحله به شکل زیر تشکیل‌شده است (رونستال، ۱۹۹۲[۱۹]), همان‌طور که در ادامه اشاره خواهد شد، مدل سان که چارچوب مفهومی انتخابی این پژوهش نیز هست، کامل‌تر شده و بروز شده همین مدل است.

مراحل نقاط تصمیم‌گیری
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت