دانلود پایان نامه و مقاله – اهمیت و ضرورت تحقیق – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
از این منظر، در نظامهای آموزشوپرورش جوامع مختلف ازجمله کشور ایران، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهایی وجود دارد که توجه به آن ها در زمره مهمترین مسائل پیش روی آموزشوپرورش است. بر اساس نتایج تحقیقات انجامشده توسط محققان و پژوهشگران پیشین، افزایش گرایش به تحصیل در میان خانواده ها، اختصاص بودجه عمرانی مناسب برای راهاندازی و تجهیز مدارس، ورود بخش خصوصی به آموزشوپرورش، بازشناسی و حمایت از استعدادهای درخشان و حمایتهای اقتصادی و علمی فرهنگیان و مشارکت دادن آنان در تصمیمگیریها (نصیری، ۱۳۸۷)، اصلاح و بازسازی مستمر متون درسی، افزایش ظرفیتهای پژوهش در برنامهریزیهای درسی و افزایش ظرفیت استفاده از فناوریهای جدید ) آیتی و همکاران، ۱۳۸۶) بخشی از نقاط قوت آموزشوپرورش ایران محسوب میشوند.
این در حالی است که بر اساس نتایج یافته های تعداد دیگری از محققان، نبود انگیزه کافی و اضطراب در عده زیادی از دانشآموزان، نرخ مردودی، نرخ ترک تحصیل، عدم تعامل در مباحث درسی، انتقال معلومات و به حافظه سپردن اطلاعات (صافی، ۱۳۸۲)، کمیت محوری بهجای کیفیت گرایی (سنجری، ۱۳۸۴)، وجود فاصله طبقاتی در نظام آموزشوپرورش و ضعف در عدالتگستری در نهاد آموزشوپرورش ) نصیری، ۱۳۸۷)، ازجمله نقاط ضعف آموزشوپرورش ایران محسوب میشوند.
صافی (۱۳۹۱)، بر اساس یافته های پژوهش خود عواملی مانند مشارکت مردم در اداره آموزشوپرورش، تأکید بر راهنمایی و مشاوره دانشآموزان، تأسيس پژوهشگاههای تعلیم و تربیت، ایجاد و گسترش انواع مدارس و استفاده از خیرین مدرسهساز در توسعه مکانهای آموزشی را نمونه هایی از فرصتهای پیش روی آموزشوپرورش میداند و همچنین عواملی مانند: عدم ثبات مدیریتها، تغییر ساختار آموزشی واداری و عدم شناخت کافی از نیازهای ملی، محلی و منطقهای، وجود فاصله زیاد میان طرحها و اجرای آن ها، عدم ارتباط واقعی میان تحصیل و اشتغال، کمبود معلمان حاذق و مدیران ماهر را ازجمله تهدیدات پیش روی آموزشوپرورش ذکر میکند.
با توجه به نکات گفتهشده در سالهای گذشته به دلیل رشد جمعیت و میزان نیاز افراد واجب التعلیم به آموزش، آموزشوپرورش با محدودیتهایی در تأمین هزینه ها، سرویسدهی و ایجاد مدارس دولتی جدید روبهرو بوده است. بنابرین به دلیل تغییر در سیاستهای کشور در حوزه آموزش و گرایش به خصوصیسازی بر اساس قوانین، تأسیس مدارس غیردولتی امری اجتنابناپذیر گردیده است. به گونهای که در دو دهه اخیر شاهد گسترش و توسعه مدارس غیرانتفاعی به طور وسیعی در سطح کشور بودهایم. اما باوجود سرمایهگذاریهای صورت گرفته و توسعه و گسترش مدارس غیرانتفاعی، بر اساس قانون عرضه و تقاضای حاکم بر مدارس غیرانتفاعی و رشد معکوس جمعیت، این مدارس در چند سال اخیر در شرایط رقابتی پیچیدهای قرار گرفتهاند که باعث ایجاد دشواری در حفظ دانشآموزان و یا به عبارتی مشتریان آنان شده است.
بر همین اساس، بنا بر گزارش رسانه ها و مطبوعات (رجانیوز)، این روزها برخی از خانواده ها رضایت چندانی از کیفیت آموزشی مدارس به نسبت شهریههایی که از آن ها گرفته میشود، ندارند و کیفیت آموزشی مدارس غیردولتی با شهریههای دریافتی همخوانی ندارد. علاوه بر این، چالشهای برخی از مدارس غیرانتفاعی، عدم وجود امکانات، عدم وجود معلمان خبره، تمرکز مدارس بر نمره، پایین بودن سطح مدیریت و عدم وجود فضای مطلوب آموزشی – علمی به دلیل وجود مدارس غیرانتفاعی در مکانهای غیر آموزشی هست. در چنین شرایط چالشی، حفظ مشتری برای مدارس ارائهدهنده خدمات، ارزش بسیاری خواهد داشت. مطابق با آمار ارائه شده از سوی وزارت آموزشوپرورش در رسانه ها (جام جم آنلاین)، در سال گذشته تحصیلی (۹۱-۹۲)، یکمیلیون و ۳۸ هزار و ۳۵۳ نفر در مدارس غیردولتی تحصیل میکردند، در حالی که آمار سال تحصیلی جاری (۹۲-۹۳)، به ثبتنام حدود یکمیلیون دانشآموز در این مدارس اشاره دارد. همچنین، بر اساس اعلام نهادهای نظارتی و مسئولین آموزشوپرورش در گزارشهای منتشره (جام جم آنلاین)، تعدادی از مدارس غیرانتفاعی از ابعاد دیگر پرورش دانشآموزان صرفنظر کرده و کیفیت این قبیل مدارس رو به نزول است.
بنابرین به دلیل تحولات جامعه امروز و افزایش درک و بینش والدین از میزان اهمیت کیفیت خدمات مدارس، توجه به کیفیت عملکرد مدارس که به نحوه انجام وظایف و مسئولیتهای محول شده میپردازد، بیشازپیش نیازمند توجه هست. بنابرین محقق در تحقیق حاضر در نظر دارد به بررسی تاثیر مؤلفه های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت[۱] بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستان های غیرانتفاعی دخترانه شهر تهران بر اساس تعریف و مؤلفه های مشروعیت از نظر ساچمن (۱۹۹۵) و لفبره[۲] و ردیون کلوت[۳] ( ۲۰۱۲) اعتبار ، اطلاعات ، پاسخگویی مسائل ملموس و ایمنی بپردازد.
-
- اهمیت و ضرورت تحقیق
پژوهش حاضر از دو جنبه دارای اهمیت و کاربرد است، اول آنکه میتواند از لحاظ نظری در شناسایی تأثیر مؤلفه های کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت اطلاعات مفید و غنی معرفی نماید و دوم اینکه از لحاظ عملی جهت ارتقا این مؤلفه ها بر رضایت والدین دانش آموزان دبیرستانهای غیرانتفاعی الگویی مناسب ارائه نماید. توجه به هماهنگی اهداف، مواد و رویههای آموزش و ارزشیابی آموزشی با تحولات سریع علمی، فنی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در سطح جهانی از نیازهای زمان ماست. توجه به شیوه های نوین و خلاقانه آموزش، توجه به نحوه پیادهسازی آنان و هماهنگی این شیوه ها با شرایط پیچیده و پرتحول امروز، نیازمند نهاد و یا سازمانی است که بتواند عهدهدار اداره و سازماندهی این قبیل تحولات باشد.
با توجه به این مسئله که بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بر درآمدهای دولتی به عنوان منبع تأمین مالی آموزشوپرورش بسنده نکرده اند و از طریق اخذ شهریههایی به منظور جبران ارائه خدمات عمومی آموزشوپرورش و تشویق به توسعه مدارس خصوصی به تأمین بخشی از هزینه های گسترش آموزش پرداختهاند (متوسلی، آهنچیان، ۱۳۸۱، ص: ۲۰۷)، میزان توجه به کیفیت برنامه های آموزشی و همچنین نهادهای آموزشی در بخش خصوصی، ازجمله نکاتی است که باید مدنظر محققان، مسئولان برنامهریزی و مدیران قرار گیرد.
به دلیل کاهش روزافزون بودجه آموزشوپرورش و پایین بودن سطح مهارت دانشآموختگان، توجه به بهره وری و کاهش هزینه ها توسط افزایش کیفیت ضروری است (تورانی، ۱۳۸۲). بنابرین توجه به مدارس غیرانتفاعی به عنوان یک ساختار آموزشی در ایران، از اهمیت بالایی برخوردار است، اما باید توجه داشت که نادیده گرفتن کیفیت این مدارس، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف بر والدین، باعث کاهش کیفیت تحصیلی نیز خواهد بود. این اهمیت میتواند به خاطر دلایلی مانند: دستاوردهای دانشگاهی محدود دانشآموزان، بازگشت سرمایه اندک در سرمایهگذاریهای آموزشی و توجه به توسعه کمی مدارس بهجای توسعه کیفی آن ها باشد (بیلتاگی۱، ۲۰۱۲).
محقق معتقد است بررسی تاثیر مؤلفههای کیفیت عملکرد از منظر مشروعیت بر رضایت والدین باعث خواهد شد تا مدارس غیرانتفاعی درکی از چگونگی حفظ رضایت والدین به عنوان مشتریان این سیستم خدماتی داشته باشند. ضمن اینکه افزایش کیفیت عملکرد مدارس غیرانتفاعی، منجر به کاهش مشکلات این مدارس و رهایی از تعطیلی و شکست آن ها میگردد. همچنین افزایش میزان رضایت والدین منجر به حفظ مشتریان جدید و در نتیجه وفاداری والدین به مدارس خواهد شد.
[جمعه 1401-09-25] [ 10:37:00 ق.ظ ]
|